Alt det jeg aldrig fortalte dig

2020
)

Alt det jeg aldrig fortalte dig af Celeste Ng

27 jul.20

Stærkt psykologisk drama om familierelationer, arv og miljø er en helstøbt læseoplevelse, som er svær at slippe igen.

Celeste Ngs debutroman er et suverænt velskrevet og medrivende drama som med afsæt i en familietragedie zoomer ind på relationer mellem børn og forældre og på, hvordan man er et produkt af sit ophav. Samtidig berører romanen temaer som ensomhed, sorg, racisme og forældres ambitioner på deres børns vegne. En helstøbt læseoplevelse, som er svær at slippe igen.

Romanen tager sin begyndelse med, at Lydia på 16 år findes druknet i den nærliggende sø. Handlingen udspiller sig i Ohio i 1977 i en familie med faren og litteraturprofessoren James Lee, den hjemmegående husmor Marilyn og deres tre børn: Nath, som er på vej på Harvard, Lydia på 16 år og lillesøsteren Hannah. Nath og Hannah opfanger hurtigt, at de ikke skal stille spørgsmål om Lydia, søen eller noget andet. Herefter begynder familien at gå i opløsning og tragedien skaber splid i et i forvejen skrøbeligt ægteskab: James og Marilyn har hver sin forestilling om, hvad der har forårsaget Lydias død. Hver især er de farvet af deres egen opvækst og udfordringer.

Med sit kinesiske ophav har James kæmpet hele sit liv for at blive accepteret og blende ind i mængden, mens Marilyn drømte om at gøre en forskel som læge men til sin ærgrelse endte med at blive hjemmegående husmor. Begge er de bundet af tidens syn på kønsroller, etnicitet og samfundets begrænsede muligheder i 50’ernes midtvesten.

I krydsklip mellem 1950’erne og nutiden i 1970’erne fortælles historien om en familie, som trods gode hensigter ikke kender hinanden særlig godt. Hver især bærer på de på hemmeligheder, skuffelser og ensomhed. Lydia var forældrenes yndlingsbarn og en mønsterelev, som Marilyn forventede skulle være læge og James ønskede ville blive populær. Lydia har båret forældrenes skuffelser og ambitioner på sine skuldre. Et stort pres, som samtidig har medvirket til, at Nath og Hannah har været oversete i familien. Ingen taler rigtigt med nogen af dem selvom de måske ligger inde med nøglen til at forstå, hvad der er sket med Lydia.

Celeste Ng tilfører på elegant vis nye lag til sine personer hele romanen igennem og væver et helstøbt billede af komplekse familiedynamikker. Samtidig giver romanen et godt tidsbillede af den amerikanske middelklasses værdier og normer eller mange på samme, når man ikke passer ind i skabelonen.

'Alt det jeg aldrig fortalte dig' er særdeles medrivende, følsom og svær at slippe. Romanen var Celeste Ngs debutroman i USA, mens hendes anden roman Små påsatte brande var den første til at udkomme i Danmark i 2018. Begge romaner er gjort af det samme stof og meget anbefalelsesværdige.

Hr. Ferdinand
Lisbet Kjær Johansen
48321976