Alle mine morgener på jorden - mit autodidakte liv

2017
)

Alle mine morgener på jorden af Troels Kløvedal

10 jan.18

Kløvedals erindringsbog er et hjertevarmt testamente til livet. Om barndommen, ungdomsårene og kollektivet Maos Lyst, samt de mange spændende oplevelser ombord på Nordkaperen.

I sommeren 2016 fik Troels Kløvedal konstateret ALS. En alvorlig sygdom, som langsomt lammer og nedbryder kroppens muskulatur. Med dette udgangspunkt har han skrevet sin erindringsbog, der med en særlig gnist udstråler varme, taknemlighed og glæde over et levet liv fyldt med fantastiske rejseoplevelser, smukke kvinder og berigende møder med verdens mangfoldighed. I særdeleshed et livstestamente og en kærlighedserklæring til alle hans smukke morgener på jorden.

En erindringsbog er allermest spændende, når man kan mærke personen bag alle strabadserne, lykke som ulykke, og i sidste ende glæden ved livet. Sådan er ’Alle mine morgener på jorden’, og det har været en stor fornøjelse af læse bogen fra start til slut. Troels Kløvedal fremstår som en særdeles inspirerende person, der med varme og åbenhed har favnet verden, og de mange skæbner, han har mødt på sin vej på de mange rejser rundt i hele verden. Om nogen har han åbnet verden for danskerne og har med sin levende fortællerstemme vist os fremmede kulturer lige fra fjerne Sydamerika til det lukkede Kina via Yangtze floden. Kløvedal er håndværker og navigatør af hjertet, og friheden på det åbne hav og muligheden for at lære af andre kulturer er alt sammen noget jeg forbinder med hele Danmarks rorgænger.

Bogen fungerer både som en fortælling om et levet liv og som et indblik i samfundsmæssige omvæltninger med kvindefrigørelse, hippietid og ungdomsoprør. Kløvedal er en historisk interesseret person, og han fortæller også i denne bog smukt og livsklogt om de mange oplevelser i Danmark og ombord på Nordkaperen.

53766420
9788702253993
445