2021
)

Akissi - gale katte får revet skind

06 okt.21

Sjov og farverig graphic novel om pigen Akissi, der bor i Elfenbenskystens hovedstad. Bogen har fokus på hverdagsepisoder fulde af humor, og denne vinkel giver et syn på børneliv i Afrika.

Der er skruet op for både farver og personlighed, når Akissi slår sig løs, og bogen egner sig både til højtlæsning fra omkring 6 år og til selvlæsning for lidt større børn.

Bøgerne i denne nye serie om en afrikansk pige er så iøjnefaldende med deres pangfarver, at man næsten ikke kan lade være med at tage dem op. Og heldigvis holder indholdet også, med en vindende kombination af hverdagshistorier, som børn trods af kulturforskelle let vil kunne relatere til, og megasjove illustrationer af tegner Mathieu Sapin. Bogen er en god introduktion til graphic novels og tegneserier, og børn fra omkring de 6 år vil få et rigtigt godt grin her, for Akissi er alt andet end et kedeligt bekendtskab. Hun og hendes venner finder altid på noget, og det går selvfølgelig tit galt på en underholdende måde for læseren. Der er noget meget genkendeligt ’Emil fra Lønneberg’ over hende, for intentionerne er som regel gode nok, det går bare galt undervejs. Børn og voksne, der er i kontakt med deres barnlige side, vil have stor fornøjelse af at læse bogen og grine sammen.

Bøgerne egner sig også til børn, der selv kan læse, for historierne har en overskuelig længde, er fulde af sjove indfald og taler til børn på deres niveau uden kedelige moraler. At forfatteren også viser en version af Afrika, der kan bidrage til at give både børn og voksne et friskt blik på kontinentet, er bare en sidegevinst. Livet for Akissi og de andre børn er måske lidt anderledes end for gennemsnitsbarnet her i Danmark, men de har mindst lige så meget fart på, og får mindst lige så mange mere eller mindre ”gode” ideer, der skal prøves af, og det helst uden at de voksne blander sig for meget. Yndlingshistorien her var den om bændelormen, og ja - det er lidt klamt, men også ret sjovt. På alle måder en bog med knald på!

Cobolt
Vigan
61348093