Afsløring

2018
)

Afsløring af Teri Terry

26 jul.18

Forrygende, spændende og dyster fra start til slut. En page-turner, der blev læst i ’et hug.

’Afsløring’ er anden bog i den dystopiske serie ’Mørkt stof’ om overlevelse, forvandling, ondskab og kærlighed. ’Afsløring’ er en fremragende historie om en ikke så fjern fremtid. Handlingen er utrolig realistisk, hvilket er temmelig uhyggeligt og med til at give fortællingen det meget dystre præg. Der er meget få lyspunkter, og alle kæmper en kamp for at overleve og for at forstå, hvad det egentlig er, der foregår. Det er umuligt at skelne mellem ven og fjende i alles kamp mod alle.

Shay, der er mellem de fem procent overlevende efter en influenza- epidemi, tror hun spreder sygdommen og melder derfor sig selv til myndighederne. Det viser sig at vær en stor fejl, for hun holdes indespærret og medicineres sammen med en lille flok andre overlevende. Der er nogen, der vil eksperimentere med dem. Shay ved noget, noget som er farligt for hende at vide, og så kan hun også noget, som en del af de andre overlevende også kan. De kan tale sammen uden ord, og de kan påvirke egen og andres kroppe, så de kan få virkningen af den medicin, de bliver fyldt med, til at forsvinde.

Langsomt breder et oprør sig, men inden det bliver realiseret, må de flygte over hals og hoved sammen med en af lægerne, da det hus de holdes fanget i, bliver brændt ned. Samtidig er Kai, Shay kæreste, på vej. Han leder efter Shay sammen med sin søster Callie og en veninde, men de når frem midt i et opgør mellem soldater og de overlevende. Udfaldet bliver ikke som Kai forventede.

Bogen er skrevet med meget korte kapitler, hvor man på skift følger hovedpersonerne Shay, Kai og Callie, og det fungerer perfekt og er med til at øge både spændingen og den dystre stemning. Sproget er også meget stramt, der er ingen overflødige ord eller sætninger, hvilket forstærker følelsen af, at tiden er ved at rinde ud.

Alt i alt en eminent dystopi som jeg varmt kan anbefale til læsere, der er vild med ’Hunger Games’ af Suzanne Collins, ’Mazerunner’ af James Dashner og ikke mindst forfatterens trilogi ’Slettet’, ’Splittet’ og ’Knust’.

Mette Skot Perschke
54177216
9788702245158