Ærlige kvindekroppe : i tekst og billeder

2022
)

Ærlige kvindekroppe

08 nov.22

Realistisk og frisættende værk med upolerede fotografier og tekster af en række kvinder, der fortæller om forholdet til deres krop. Alle bør have bogen stående i reolen.

Bogens mange fotos bevæger sig mellem lokationer, hvor der er vand. Imellem de sort-hvide fotos er der personlige tekstbidrag fra en række kvinder, der har lært at hvile i sig selv i en perfekthedskultur, hvor en særlig standardiseret skønhed hyldes og følelsen af utilstrækkelighed er udbredt.

Kultursociolog Emilia van Hauen fortæller, at tre af de fem mest brugte løgne, som kvinder benytter sig af, handler om kroppen. At årene hvor kvinder er unge og allermest attraktive biologisk set, også er de år, hvor kvinderne er allermest kede af deres krop. Emilia van Hauen benytter begrebet "ustyrlig skønhed" om kvinder, der tager deres egen krop i besiddelse og bruger den til at udtrykke sig med. Dermed bliver kroppen ikke et visitkort, men mere et eget kunstværk.

Juristen Mary Consolata Namagamba har to kulturer, en ugandisk og en dansk, og i en alder af 32 år er hun endelig blevet glad for sin krop, og siger, at det ikke betyder noget, hvordan du ser ud, men istedet at du tager ejerskab over din krop og indser, at der findes mange former for skønhed. Radioværten Monica Krog-Meyer 71 år fortæller om "Plus-Alderen", der hvor man er ældet, men ikke grim. Derudover har flere andre stærke kvinder også tilføjet deres ærlige historier til værket.

Værket hylder et befriende nuanceret syn på menneskekroppen, hvor ikke to kroppe er ens. Bogens portrætter fortæller historier om taknemmelighed over de mange ting, som kroppen kan overkomme og minder os om tale pænt om vores kroppe i stedet for at fokusere på småting som appelsinhud og mormorarme. Kvinderne på de mange billeder er alle forbilledligt modige. I det naturlige, afslørende lys fremstår de som eksempler på, hvor uensartet et begreb skønhed er.

Heidi Maxmiling har skabt en vedkommende fortælling. "Det perfekte er en illusion, virkeligheden er langt mere spændende".

Gad
134704357