Æggets forbandelse

2021
)

Æggets forbandelse

29 mar.21

Dette brillante søfartseventyr er en imponerende god start på en ny serie af en af Harry Potter bøgernes illustratorer.

’Æggets forbandelse’ er en fortælling om den legendariske malamander, der er halvt fisk og halvt mand, om Kaptajn K, der mistede sin arm til malamanderen for næsten 200 år siden, hittegodsforvalteren Herbie, pigen Violet og ikke mindst en historie om malamanderens rubinrøde æg, om hvilket der fortælles, at det kan opfylde alle ønsker.

Ved havnebyen Undervig sender havgusen spøgelsesagtige tentakler hen over byen. Hovedpersonen 12-årige Herbert Lemon, kaldet Herbie, er hittegodsforvalter på Hotel Nautilus. Et særdeles betroet arbejde, der består i at holde styr på hittegods. Hotellet er ejet af nådigfru Kraken, en gammel dame, der sjældent viser sig. Hotelchefen hr. Bløddyhr så gerne, at Hottegodseriet blev nedlagt, men nådigfru Kraken ved nøjagtigt, hvor vigtig Herbies stilling er.

En aften kravler pigen Violet ind gennem kældervinduet, hvor Herbie bor. Hun har brug for hjælp til at finde sine forsvundne forældre, og Herbie indvilliger i at hjælpe hende. I Undervig bor også Fru Fossil, der finder skatte på stranden, Jenny Hanniver, indehaver af Undervig bogapotek, som har havaben, der kan give dig præcis den bog, som du skal læse, samt katten Ernie, der kan tale. Desuden den rare læge dr. Thalassi, der hjælper Herbie og Violet, men desværre også Sebastian Ål, der kendte Violets forældre og den underlige bådsmand med en bådshage i stedet en hånd. Byen har sit eget Loch Ness-uhyre i form af malamanderen, der kun ses i vinterhalvåret og lægger et rubinrødt æg for at tiltrække en mage. Ægget er magisk og kan opfylde de største ønsker.

Historien om malamanderen nedskrev Violets forsvundne far, og den bog vil Sebastian Ål mægtigt gerne have fingre i. Herbie og Violet forsøger at løse mysteriet om Violets forældres forsvinden, mens de kæmper mod tiden for at forhindre malamanderens æg i at blive stjålet. Og det er ikke nemt at hjælpe den rasende malamander.

Stemning og sprog minder mig om den fantastiske serie Nevermoor. Hvorimod den begærlige og smågale Kaptajn K, der har viet sit liv og efterliv til at tage hævn over malamanderen, har mange ligheder med Kaptajn Ahab fra klassikeren Moby Dick. Og malamanderen har en del fællestræk med Guillermo del Toros amfibiske og ensomme væsen i filmen ’The shape of Water’. Alt blandet godt og grundigt sammen med en rullende detektivhistorie, så resultatet fremstår helt forrygende. Bogen vil både begejstre og skræmme læsere fra ca. 9 år.

Forfatteren Thomas Taylor er oprindeligt illustrator og har blandt andet illustreret en af bøgerne i serien om ’Harry Potter’, men han står bag flere børnebøger. ’Æggets forbandelse’ er den første bog, der er oversat.

Alvilda
Signe Lyng
38743244