Ada og den talknusende maskine

2020
)

Ada og den talknusende maskine af Zoë Tucker

19 aug.20

Billedbogen om Ada Lovelace, verdens første programmør, er særdeles velegnet til højtlæsning for børn fra femårsalderen og en stor nydelse at kigge i for alle.

Ada Lovelace er et tydeligt bevis på, at videnskab ikke er forbeholdt mænd. Hun regnes for at være en af verdens førende computerprogrammører, og hun komponerede desuden musik, da hun mente, at musikkens noder en dag kunne erstattes af tal, for at lave en kode, der kunne bruges i "Den Analytiske Maskine" til at komponere musik.

Bogen indledes sådan: "Ja, Ada så rigtigtnok ud som enhver anden lille pige, men sandheden er, at Ada ændrede verden". Ada Byron Lovelace blev født i London i 1815 som datter af Annabella Milbanke, kendt som Lady Byron, der var matematiker og gift med digteren George Gordon Byron, mere kendt som Lord Byron. Ada elskede matematik, kunst og poesi, og hun var meget romantisk, men havde samtidigt et hidsigt temperament, ligesom sin far. Hun gik ikke i skole, men fik hjemmeundervisning, da hendes mor mente, at piger skulle have samme de muligheder som drenge. Da hun blev lidt ældre, opfandt den ene af hendes lærere, Mr. Charles Babbage, en maskine, der kunne styres med nogle særlige hulkort, der hvert havde et bestemt mønster. Hullerne fortalte maskinen, hvad den skulle gøre. Ada skrev, byttede tallene ud med bogstaver og symboler og opfandt en speciel kode, en form for opgave til maskinen, der kunne løse forskellige udfordringer. Maskinen kaldte de "Den Analystiske Maskine", og den er idag kendt som computeren.

En utroligt fin og velskrevet billedbog, der fortæller historien om pioneren Ada Lovelace, der var vild med tal og maskiner, og som beviste, at datidens opfattelse af kvinder, som nogen der kunne blive sindssyge af "overtænkning", på ingen måde var tilfældet. Komtesse Ada af Lovelace er anerkendt som verdens første programmør. I samarbejde med matematiker Charles Babbage startede hun allerede i 1833 som 17-årig med at anvise måder at løse beregningsopgaver på. Hun har en dag opkaldt efter sig, "Ada Lovelace-dagen" d. 24. marts, hvor tusindvis af bloggere hylder hende og andre kvindelige forskere. Bogen ligner serien Små mennesker- STORE DRØMME, hvor helheden er lige så gennemført.

Forfatter Zoë Tucker har skrevet flere børnebøger, men bogen om Ada Lovelace er den første, der er oversat. Sammen med de geometriske stiliserede illustrationer af Rachel Kastaller beskriver bogens enkle tekst den spændende og inspirerende historie om Adas usædvanlige barndom.

Turbine
Mau Lindow
Rachel Katstaller