Min ven Fred

2021
)

Min ven fred

28 sep.21

En sjov og varm historie om fantasi og venskabet mellem en dreng og hans usynlige ven.

Tim har en usynlig ven, som hedder Fred. Fred er verdens bedste ven, for han er god at lege med, trøster og gør en modigere, fortæller om sine vilde eventyr og tager skraldet, når man har lavet unoder. En hjertevarm og sjov historie, som anerkender værdien af at have en usynlig ven.

Fred ligner en rar, halvgennemsigtig kartoffel klædt ud som cowboy og det er netop cowboys og sheriffer, som Tim og Fred elsker at lege sammen. At Fred er usynlig, bibringer et spændende element til historien. Alfons Åberg har sin usynlige ven Svipper og Lasse-Leifs slaskedukke Luskelise er sprællevende. I den virkelige verden har nogle børn også usynlige venner.

At opdage, at ens barn har en usynlig ven kan vække både glæde og bekymring hos forældre. Jeg ved det, for min 4-årige har to fantasivenner, som ofte er med os i hverdagen. Ifølge eksperter er fantasivenner ikke noget at være bekymret for og det er ofte børn fulde af ekstra meget fantasi, som opfinder usynlige venner.

Inden man læser historien, må man som forælder nødvendigvis stille sig selv det spørgsmål, om man ønsker at italesætte emnet, hvis ens barn har en usynlig ven. Bogen byder dog også på en sjov historie for børn, der ikke har en fantasiven og jeg tænker, at det er forskelligt, hvad børn vil læse ind i historien om Tim og Fred; nogle læsere vil købe præmissen om en usynlig ven uden at stille spørgsmål ved det, mens andre vil synes det er sjovt og måske tilmed fjollet og vide, at Fred er opdigtet i fantasien. Begge dele er lige ”rigtige” læsninger. 'Min ven Fred' er en dejlig historie om venskab og fuld af glæde, fantasi og hjertevarme situationer, som egner sig til højtlæsning for børnehavebørn.

Lamberth
Lena Lamberth
39600633