The prom : i kærlighedens navn

2020
)

The prom : i kærlighedens navn

09 nov.20

Der er dømt vaskeægte amerikansk highschoolstemning i denne hjertevarme komedie, skrevet over Broadwaymusicalen af samme navn.

’The Prom’ er den Tony-nominerede broadwaymusical i romanform, skrevet af Saundra Mitchell i samarbejde med hovederne bag musicalen. Omskrivningen fra musical til roman er lykkedes rigtig godt – den fungerer fint som roman, og på samme tid kan man sagtens fornemme ”musicalstemningen” i historien.

Emmas højeste ønske er at kunne danse sammen med sin kæreste til det kommende prom. Det eneste problem er, at hendes kæreste er en pige, og det går ikke i det lille samfund i det stærkt religiøse Indiana. Emma er ved en fejltagelse kommet til at springe ud som lesbisk og kæmper i forvejen med de problemer og fordomme, det fører med sig, men hendes kæreste Alyssa er endnu ikke sprunget ud, og det bliver bestemt ikke nemmere af, at hendes mor i forvejen er skrøbelig og samtidig står i spidsen for at forhindre Emma i at få adgang til prom.

Da Emma fremlægger et brev fra skolens forældrebestyrelse, der forhindrer hende i at deltage i festen med en pige som date, på sin Youtube-kanal, bliver det set af to fallerede Broadwaystjerner fra New York, som øjner chancen for at genvinde deres tabte glans ved at gå all-in på at få Emma med til det bal. Scenen er hermed sat, og det giver naturligvis anledning til en masse drama, sjove situationer og alvorlige ditto. Der er store følelser i spil, og selvom hele plottet er meget ”amerikansk”, hvilket i min optik betyder, at tingene er ret udpenslede og overdrevne, så er det en rigtig fin fortælling om at turde stå frem og sige fra, stå ved sig selv og bryde fordomme ned. Den fortæller om, hvor svært det kan være, når man bliver udstødt og må klare sig selv eller finde hjælp fra uventede kanter. Oven i dette er en masse glimmer, store armbevægelser og ikke helt uventet en happy ending.

'The prom' er en skøn roman, som i december 2020 også udkommer som musical på Netflix med store stjerner som Meryl Streep, Nicole Kidman og James Corden i rollerne. Den skal helt sikkert også ses.

Politiken
Anja Hitz