Kvindernes by

2021
)

Kvindernes by

09 feb.21

Et sprudlende og farverigt festfyrværkeri om fordums glamourøse New York i en fiktiv erindringsroman om en kvinde, der ikke tilpasser sig tidens normer.

Vi befinder os i 1940, hvor den 19-årige Vivian, der kommer fra en velhavende familie, til familiens store fortrydelse er blevet smidt ud fra sit college. Hun bliver sendt af sted til New York for at bo hos familiens sorte får, tante Peg, der ejer et forfaldent teaterkompagni på Manhattan.

Vivian falder lynhurtigt til i den nye eksotiske og temmelig kaotiske teaterverden, omgivet af farverige og sprudlende mennesker, hvor alle gør deres bedste for at tjene til dagen og vejen. Med sit talent for at sy og designe kostumer af gamle klude, finder Vivian hurtigt sin plads i teateret og bliver straks en del af flokken. Om dagen arbejder hun hårdt med kostumerne og om natten indtager hun New York med korpigen, den gudesmukke Celia Ray, danser, drikker og har sex med utallige mænd. Livet er en fest.

Da skuespillerparret Edna og Arthur Watson slår sig ned på teateret et par måneder efter Vivians ankomst, bliver det starten på noget nyt. I stedet for teatrets sædvanlige lavbudget forestillinger, beslutter de at lave et ’rigtigt’ stykke med den kendte Edna som den store stjerne – Kvindernes by. Alt sættes ind på at få forestillingen til at blive en succes og ikke uden problemer.

Da Vivian blandes ind i en pinlig skandale, vender det endnu engang op og ned på hendes liv. Hun må flygte i skam, men det bliver også en katalysator, der fremover vil forme hendes tilværelse.

'Kvindernes by' er en handlingsmættet og tempofyldt roman, der giver et fantastisk tidsbillede af New York i 1940’erne og frem, med den truende verdenskrig og efterkrigstidens trange kår.

Historien er fortalt med Vivian som jeg-fortæller, udformet som et brev stilet til en vis Angela, som man først hen mod slutningen af romanen, får at vide hvem er. Brevet er Vivians erindringer, skrevet uden omsvøb og uden at skjule de skandaler og tåbelige beslutninger, som hun, som naiv, selvoptaget ung kvinde får rodet sig ud i. En erindring der strækker sig over syv årtier og rummer en lang række mennesker, der kommer til at betyde alverden for hvordan hendes liv former sig.

Det er en fortælling om en selvstændig, stærk og sensuel kvinde, der tager sit liv i egen hånd og vælger at leve udenfor samfundets normer.

Romanen er skrevet af den amerikanske forfatter Elizabeth Gilbert, der nok mest er kendt for succesromanen Spis, bed, elsk, der er filmatiseret. ’Kvindernes by’ kunne også blive en fantastisk film, det ligger nærmest lige til højrebenet. Den er så levende fortalt, at det nærmest føles som at se en film, når man læser den, og selvom siderne egentlig er rimelig tætskrevne, flyder man let og elegant igennem den ene efter den anden.

Gad
Siri Ranva Hjelm Jacobsen
38575201