Sol, stjerne, ulykke

2018
)

Sol stjerne ulykke af Cæcilie Lassen

06 jun.18

Spændende og medrivende skæbnefortælling om to kvinder, der genforenes efter ikke at have set hinanden i mere end tyve år.

Den stærkt overvægtige musikstuderende Sidsel rejser fra København til Missouri for at finde det cirkus, hvor cirkusartisten Sheila optræder. Da hun en mørk nat følger efter cirkuskaravanen, kommer hun ud for en alvorlig trafikulykke, og ved et tilfælde er Sheila den første på ulykkesstedet. Synet af den bevidstløse Sidsel bringer minder fra barndommen frem hos hende, for hun ved, at hun har mødt hende før. Bare én gang, for mere end tyve år siden.

Cæcilie Lassen har skrevet en enormt spændende og medrivende roman om to kvinder fra to forskellige steder i verden, der tilfældigt løber på hinanden som børn og mødes igen 20 år senere. Det er først og fremmest en skæbnefortælling og en fortælling om, hvad det betyder for et barn at bære på en ubærlig viden, men det er også en thriller med indtil flere gåder. For hvorfor rejser Sidsel alene til USA for at prøve at finde Sheila efter så mange år? Og hvilke hemmeligheder bærer de to kvinder rundt på? Cæcilie Lassen holder os fanget i et jerngreb, hvor vi den ene gang efter den anden tror, at vi har løst gåderne, for bare at finde ud af, at det har vi slet ikke.

Vi følger på skift Sidsel og Sheila, der i jeg-form fortæller hvert andet kapitel. Lidt efter lidt oprulles både fortiden og nutiden. Da de møder hinanden i Danmark, er de bare 8-9 år gamle, de mødes kun denne ene gang, og de er tre piger: Sidsel og Lene, der planlægger at stikke af hjemmefra og søge optagelse i et cirkus, og Sheila, der rejser verden rundt med et cirkus. Lene kommer fra en dysfunktionel familie, og Sidsels forældre skal skilles, så de to piger vil gerne væk. Lene styrer den overvægtige Sidsel med hård hånd og kalder hende for Mira Flora, ligesom hun kalder sig selv for Helene, fordi Sidsel og Lene ikke er cirkusnavne. I samværet med Sheila, opstår der hurtigt den klassiske trekant mellem pigerne, hvor de bliver to mod én, mens de hinker ’sol stjerne ulykke’. Sidsel og Sheila holder sammen, mens Lene løber sin vej og tilsyneladende forsvinder fra historien.

Cæcilie Lassen debuterede som 14-årig og fik megen omtale netop på grund af sin unge alder. Siden er det blevet til adskillige bøger for unge og voksne, især historiske romaner. ’Sol stjerne ulykke’ er en bog, man har svært ved at lægge fra sig.

Rosinante
54145675
9788763851886