Vredens ord

2016
)

Vredens ord af Bille & Bille

08 apr.16

Siderne vender sig selv i denne vellykkede og velskrevne videnskabskrimi, der også giver forstand på kunstige sprog.

En statist i en tv-serie om vikinger dør midt under optagelserne. Snart følger kvinden, der opfandt seriens vikingesprog, ham i døden. Videnskabsjournalisten Thea Vind var på begge mordsteder, og hurtigt hvirvles hun ind i en hæsblæsende jagt på sandheden. Krimien kan varmt anbefales til læsere, der trænger til en pause fra de allestedsnærværende femi-krimier. Det er fjerde bind i serien om Thea Vind, men nye læsere sagtens være med.

Thea Vind skriver om mordet til trods for, hun holder på, at arbejdspladsen forsk.nu er et videnskabeligt fagblad og ikke en avis, der hungrer efter blodige detaljer i drabssager. Helst vil Thea nøjes med at skrive om det særlige sprog, der efter sigende er lavet specielt til vikinge-serien. Men kunstige sprog er ikke på hendes redaktørs ønskeliste. Derfor må hun, samtidig med at hun forsøger at få interviewet flere personer om sprogene nyska, nyskandinavisk og esperanto, se, om hun kan komme til bunds i sagen om den dræbte statist Dan Søholm. Det er dog lettere sagt end gjort, da han boede i en lille selvforsynende landsby, hvor man talte nyska. Der bor dog nogle personer i det lukkede samfund, der gerne vil tale med Thea – men har de en skjult dagsorden?

Dette er en yderst velskrevet krimi, hvor det ene ord tager det næste, og siderne nærmest vender sig selv. Handlingen skrider støt fremad uden de store krumspring, så selvom der er en del personer at følge, gør det ikke noget. Som læser bliver man suget ind i historien, og især de sidste kapitler ender man med at læse i lyn-tempo, da slutningen er afsindigt spændende. Niveauet er højt, både på underholdningsplanet men også på det indholdsmæssige plan. I og med at Thea arbejder på et mere videnskabelig blad end den typiske krimi-journalist, kan forfatterene få listet viden om kunstige sprog ind i plottet, uden det kommer til at gå ud over handlingen. Og det er faktisk rart at læse en krimi, der har lidt mere indhold end rygende pistoler og dødsfarlige biljagter.

Oprindeligt skrevet af HelleP, Litteratursiden.

Krimiserien med Thea Vind, nr. 4
Umlaut