Vores elskede

2018
)

Vores elskede af Kamila Shamsie

19 jun.18

Højaktuel og fængende roman om at sætte alt på spil for sin tro, sin familie og kærligheden. Hvor går grænsen, når det gælder dem, vi elsker?

Isma kan endelig begynde at leve sit eget liv og er rejst til USA efter at have taget sig af sine yngre tvillingesøskende efter moderens død. Søsteren, den troende og egenrådige Aneeka, er blevet tilbage i London, mens den mere følsomme og kunstneriske bror, Parvaiz, efter sigende er rejst til Paktistan for at forfølge sin drøm indenfor film og medier. Efter at have fundet ud af at den far, han aldrig har kendt, blev slået ihjel i Guantanamo, er han dog i virkeligheden rejst til Raqqa i Syrien og er blevet en del af ISIS’ propagandamaskine. Den britisk pakistanske, islamkritiske indenrigsministers søn, Eamonn, involveres i søstrenes liv, og ligesom både Isma, Aneeka og Parvaiz må han nu også tage stilling til, om der er grænser for kærligheden og hvordan man lever med konsekvenserne af de valg, man træffer.

Romanen er inddelt i fem dele, hvor hvert afsnit er fortalt af en af hovedpersonerne og derfor med en ny synsvinkel. Det fungerer rigtig godt. Det er en både spændende, dramatisk og også højaktuel historie, der oprulles. Er man stadig britisk statsborger, hvis man måske har tilsluttet sig ISIS? Herhjemme har vi også netop nu danske syrienkrigere, som gerne vil tilbage til Danmark efter at have været en del af ISIS i kortere eller længere tid. Bør vi hjælpe dem hjem til Danmark igen, så de kan blive stillet for en dansk domstol?

Romanen sender også tråde bagud; ‘Vores elskede’ baserer sig overordnet på Sofokles tragedie ‘Antigone’, fortællingen om teenagepigen som tvinges til at vælge mellem loven og sin religiøse overbevisning for at få lov at begrave sin døde bror. Det er således en almengyldig fortælling om identitet, loyalitet og kærlighed.

Hvor begejstret jeg end er for romanen, vil jeg mene at den kræver megen formidling, for hverken forsiden eller den danske titel sælger den særligt godt. For mig signalerer begge dele en helt anden type roman. Den engelske orginaltitel ‘Home Fire’ er dobbelttydigt, hvilket giver mere mening. På norsk er den da også oversat til ‘Ildhjerter’. Forsiden er utrolig smuk, men jeg må sige, hvor nødigt jeg end vil bringe køn ind i min anmeldelse, at jeg har svært ved at forestille mig, at det fine, pastelfarvede cover vil få ret mange mænd til at kigge på romanen. Og det er så ærgerligt, for jeg er helt sikker på, at mindst lige så mange mænd som kvinder vil blive grebet af den.

Britisk pakistanske Kamila Shamsie har tidligere udgivet seks andre romaner, heraf ‘Brændte skygger’ og ‘Kort over vejen hjem’ på dansk. ‘Vores elskede’ har netop vundet den britiske Women’s Prize for Fiction 2018. Den er smukt skrevet, lægger op til debat og fortjener et stort publikum.

Politiken
Steffen Rayburn-Maarup
54178786