2006
)

Vindskift af Andrea De Carlo

29 sep.06

Hvordan reagerer moderne mennesker, når bilen bryder sammen, mobilen ingen dækning har, og eneste hus i miles omkreds bebos af et nærmest middelalderligt kollektiv?

Anbefalet af bibliotekar Karin Hviid, Horsens Bibliotek

Fem storbymennesker, en ejendomsmægler og fire venner begiver sig en fredag eftermiddag af sted i bil fra Milano til et landligt område længere sydpå i landet. Deres formål er at bese nogle afsidesliggende huse, som vennerne overveje at købe. De lever alle et travlt og stressende storbyliv med mange møder og uafbrudte rækker af vigtige sms-beskeder og mobilsamtaler.

Udflugten går slet ikke efter planen. I løbet af få timer er de fem afskåret fra alle moderne bekvemmeligheder og må tigge om husly hos en flok fremmedartede mennesker i mærkeligt tøj, som slet ikke er indstillet på gæstfrihed. Det viser sig i øvrigt, at det er deres huse,  de forulykkede påtænker at opkøbe og modernisere.

Bare det at mobilen ikke virker gør de første desperate, og som timerne går, vokser trængslerne, og storbymenneskenes usympatiske sider bliver tydelige. Forfatteren lægger ikke fingrene imellem, når han på karikeret vis beskriver deres reaktioner.

Selvom bogen ikke er nogen action-roman, er den på én gang spændende og en kritik af det moderne samfunds mennesker. Men den giver ingen lette løsninger. Indbyggerne i det lille, selvforsynende bofællesskab er måske nok mere sympatiske, men de er isolerede, i krig med det omgivende samfund og for nogles vedkommende usikre på, om de har valgt rigtigt.

Bogen er inddelt i korte kapitler. Hver kapiteloverskrift er en sætning, som er den samme som indledningen i selve teksten. Det giver et godt drive, vi er hele tiden på vej videre i handlingen. Synsvinklen skifter fra kapitel til kapitel. Oftest er den hos én af de fem ekspeditionsdeltagere. Forfatteren har valgt en objektivt beskrivende måde at fortælle historien på, som får mig til at synes, at det ville være oplagt at filmatisere den.

Forfatteren har en stor produktion bag sig, og det er anden gang, han har fået en bog oversat til dansk. Jeg har ikke mulighed for at sammenholde med originalsproget, men oversættelsen forekommer lidt ubehjælpsom indimellem. Det står dog ikke i vejen for, at jeg vil anbefale bogen til enhver, som har lyst at læse en spændende og til tider morsom historie med en samfundskritisk vinkel.

Oversat fra italiensk af Lene Møller Hansen efter 'Giro di vento'. Husets Forlag, 2006. 263 sider.

Lån bogen på Bibliotek.dk

Århus : Husets Forlag