Tyskland er et land for voksne

2015
)

Tyskland er et land for voksne af Henriette Harris

25 jun.15

Med denne alternative turistguide inviteres læseren på en inspirerende dannelsesrejse til seks tyske byer, der med deres kulturelle og historiske baggrund absolut er et besøg værd.

Henriette Harris, der er Cand.mag. og journalist, har i flere år været bosat i Berlin, som hun også har skrevet en bog om. I sin nye bog kommer hun vidt omkring i det store land, fra nord til syd og fra øst til vest. Til Lübeck, München, Weimar, Leipzig, Bonn og Frankfurt am Main. Vi kan ikke undvære de traditionelle rejseguides med deres kortfattede, praktiske oplysninger om gode spisesteder, shoppingmuligheder og store turistattraktioner, men Henriette Harris graver et spadestik dybere i sin personlige rejseguide, der er skrevet i et levende og flydende sprog, og som lægger vægt på det historiske og kulturhistoriske.

Danskerne har for længst taget Berlin til sig, men ellers er Tyskland for danskerne blot et land, man haster igennem for at komme ned til sydens sol. Det er synd, synes forfatteren, og efter endt læsning må man give hende ret.

Dansk kultur er tæt forbundet med den tyske, men 2. Verdenskrig kaster stadig skygger, selv om man ikke skulle tro det. Spørg bare de ældre sønderjyder.  Det fremgår også af denne bog, der medtager den kontroversielle og uafrystelige historiske arv fra nazismen, der præger tyskernes selvforståelse. Det ser vi fx i beskrivelsen af det hyggelige Weimar, der får sin velfortjente anerkendelse som hovedsædet for berømte klassiske forfattere som Goethe og Schiller, men byens historie har også en bagside. Den nærliggende koncentrationslejr Buchenwald kaster stadig sin slagskygge over byen, der ellers gjorde sit bedste for at fortrænge den efter krigen.

Forfatteren koncentrerer sig om menneskene. De utallige store kulturpersonligheder, som forfattere, malere og komponister, og de modige samfundskritikere. Kendte og ukendte, nulevende og afdøde, som alle har betydet noget for de omtalte byer. Det lykkes nu også ganske fint at gengive byernes atmosfære og de forskellige kvarterer.

Alt i alt en seriøs og indholdsrig bog om vort store, modsætningsfyldte naboland, der har beriget vores kultur med store navne som Beethoven og Goethe, men som også har gjort sig skyldig i nogle af de værste forbrydelser mod menneskeheden. Der er dog også plads til de mere muntre og skæve vinkler, som den pudsige chokoladeforretning i Frankfurt am Main, hvor man kan få et almindeligt fotografi lavet om til et spiseligt! Eller de mere ukendte sider af Adenauer, der var en ivrig rosendyrker i sin fritid og opfandt en elektrisk insektdræber, der ganske vist gjorde det af med krybet, men desværre også viste sig at være farlig for planterne og gartnerne!

Man kan indvende, at forfatteren med lige så stor ret kunne have medtaget andre byer, men det er nu engang hendes personlige, inspirerende smagsprøver på Tyskland. Og de virker. Mon ikke mange læsere, mig selv indbefattet, får lyst til straks at pakke kufferten og følge i forfatterens fodspor?

Originally published by Jytte Kjær Schou, Litteratursiden.

51723619
9788702150896