Tusmørkebørn

2017
)

Skaberens våben af Marie-Louise Rønning

06 mar.18

Det tilsyneladende banale plot viser sig at rumme uventede og anderledes dybder i denne vampyr-kærlighedsroman. Og så foregår historien i Hillerød og omegn!

Marie-Louise Rønning debuterede med denne bog tilbage i efteråret 2015 på et andet forlag og med en anden titel (’Helbrederen” – 1. del af ’Lysets kvinder’), men nu har forlaget Dreamlitt genudgivet historien og hele serien, der er kommet til at hedde ’Tusmørkebørn’. Forfatterens inspiration er tydeligvis kommet fra Twilight-serien og Tv-serien ’Buffy – the vampire slayer’, men i og med at der i historien tilføjes både engle, hekse, troldmænd og andet overnaturligt, bliver Rønnings slutprodukt til noget helt andet og ganske forfriskende.

Historien foregår i Hillerød, hvor gymnasieeleven Victoria Engelbrandt bor sammen med sine ældre plejesøstre. Både Victoria og hendes søstre tilhører en hemmelig orden ”Lysets kvinder”, der om natten med alle mulige midler bekæmper mørkets skabninger, vampyrerne. Nu dukker Matthew Rivers og hans to søskende, Will og Eva, op i Hillerød. De tre starter i samme gymnasium som Victoria, men i virkeligheden er de tre søskende en slags vampyrer, og Victorias verden vakler.
Det viser sig nemlig, at de ikke er fuldblodsvampyrer men tilhører en blandingsrace af vampyrer og engle, og at de tre stort set bliver jagtet af alle på grund af deres helbredende blod.
Mod deres vilje bliver Victoria og Matthew draget mod hinanden, og snart er de begge indblandet i et indviklet spil om magt, hvor det gådefulde Råd spiller en afgørende rolle.
Både Matthes og Victoria er gennem arv bestemt til at sidde i Rådet, og en afgørende kamp mellem lys og mørke tager nu sin begyndelse.

Romanen virker i første omgang som endnu en ungdomsroman, hvor mystisk overnaturlig mand møder almindelig pige, og de tiltrækkes af hinanden, men romanen rummer en hel del mere end det.
Ved at blande alle mulige overnaturlige elementer ind i historien og rokke ved forestillingen om, hvad der er godt og ondt eller rigtigt og forkert, kommer Rønning i temmelig høj grad i mål med sin historie. Plottet er indviklet og er bestemt ikke sådan lige til at få has på, men i det store og hele forklares det meste undervejs, og selvom der stadig henstår en del ubesvarede spørgsmål og løse ender, så hænger det hele ganske fint sammen. Sproget er ligeledes ganske fint, omend i visse passager lige lovligt klichéfyldt og ungdomsagtigt, og det er i den grad en fornøjelse at se, at forfatteren er meget bevidst om sin genre.
Selvom målgruppen nok især er piger og unge kvinder, fanger historien også undertegnende, og det skal blive spændende at se, hvor historien fører hen i kommende bind.

DreamLitt
53108008