For tæt på solen

2016
)

For tæt på solen af Paula McLain

26 mar.17

En medrivende læseoplevelse om Beryl Markham eventyr og afgrundsdybe kærlighed til Afrika i en historisk roman fra Karen Blixens tid i Kenya.

Et nyt liv starter for Beryl Markham, da hun som 4-årig flytter med familien til Kenya. Her skal de opdrætte væddeløbsheste. Men opgaven bliver hårdere end forventet. Noget af det første Beryl husker er, at hendes mor og bror rejser til England og herefter bliver meget anderledes. De første år bor far og datter alene sammen, og det kommer til at præge Beryl resten af livet. Hun bliver en hårdfør dame med bestemte meninger, men får en del problemer på den sociale front.

Som 16-årig bliver Beryl gift første gang, da det er den eneste mulighed for at blive i Kenya efter, at hendes far er gået fallit og ønsker at flytte til Cape Town. Ægteskabet bliver en barsk affære, og Beryl vælger da også at forlade manden. Denne gang til fordel for et job som trænerelev hos den lokale rigmand. At Beryl kan noget med heste, er der ingen tvivl om, og hun bliver da også Afrikas første kvinde med trænerlicens. Jobbet som træner giver adgang til inderkredsen af de rige, europæiske bohemer og aristokrater. Beryl lærer mange at kende, herunder også den danske baronesse, Karen Blixen, og Karens mangeårige elsker, Denys Finch Hatton. Men nogle venskaber kan ikke forblive venskaber, og en forelskelse i Finch Hatton er bestemt ikke givtigt for venskabet med Blixen.

Bogen bygger på den engelskfødte Beryl Markhams (født Clutterbuck) liv. Især livet som barn og ung kvinde i Kenya. Beryl var kendt som hestetræner, eventyrer, bush pilot og forfatter. Paula McLain skriver selv i forordet, at bogen er historisk fiktion, der bygger på virkelige personer, men at begivenheder og dialoger bygger på forfatterens fantasi. Så selvom Beryl Markham, Denys Finch Hatton og Karen Blixen har levet, kan læseren ikke stole på, at begivenhederne i denne bog har fundet sted. Det gør dog ikke historien ringere. Som historisk underholdningsroman er bogen rigtig godt skruet sammen. Man kan mærke Afrikas sol, Finch Hattons eventyrlyst og Beryls dybtfølte kærlighed til Kenya, heste og eventyr. Beryl lever i denne bog et overordentligt spændende liv. Alt er så levende beskrevet, at man i de sidste kapitler nærmest føler, at man er ved at styrte ned sammen med Beryl, da omskiftningen fra en benzinhane i flyet til en anden er ved at gå galt.

’For tæt på solen’ henvender sig til alle med historisk interesse. Spændingsmomentet og valget af Afrika som omdrejningspunkt gør, at bogen minder lidt om de tidlige bøger i Wilbur Smiths serier om familierne Ballantyne og Courtney. Kan man lide ’Stenfalkens land’ af Wilbur Smith, vil man også kunne lide ’For tæt på solen’.

People's press
Karen Fastup
52635985