Sort daggry

2013
)

’Sort daggry’ af Thomas Rathsack

18 maj.15

Actionmættet og næsten filmisk thriller, hvor forfatterens kendskab til stoffet og ferme håndværk tilsammen udgør en interessant skildring af en uhyggeligt reel terrortrussel fra Afrika.

’Sort daggry’ er bog to i serien om den danske jægersoldat Michael Plesner forfattet af Thomas Rathsack. Som de fleste sikkert ved, så er Rathsack selv tidligere jægersoldat, og det er man på ingen måder i tvivl om. Jargonen i bogen vidner om et meget personligt forhold til stoffet, hvilket i min bog er en god ting. Det betyder dog også, at bogen får en snert af drengerøv over sig. Arh, det er måske en forkert formulering, men det er en bog for et publikum, der holder af McNab, Clancy og Fuchs.

Bogen er ikke overraskende en actionmættet thriller med danskere i hovedrollen. En dansk mikrobiologiforsker kidnappes under en ferie i Afrika og tvinges til at arbejde for al-Shabaab. Herefter følger vi vor helt og Ratchsacks alter ego, Michael Plesner, og hans jægersvende i deres kamp mod uret for at befri den danske forker og forhindre al-Shabaab i at udøve biologisk terror. På mange måder et standard plot for en moderne thriller.

Men Rathsack har en sjælden evne til at sætte et varieret tempo bogen igennem, samt en baggrundsviden han fordeler med vellykket dosering. ’Sort daggry’ er med andre ord både fundamentalt spændende men også lærerig, hvis man ønsker et indblik i en ellers skyggefuld og for de fleste heldigvis fjern verden. Set med de briller er bogen ikke kun skræmmende aktuel læsning men skræmmende i al almindelighed. Den somaliske terrorgruppe al-Shabaab er nogle væmmelige karle – hvilket de alt for ofte og senest i netop Kenya beviser – og muligheden for at biologiske våben ryger i kløerne på folk af den karat ualmindelig uhyggeligt men desværre også ret reel.

Finurligt nok har det indledende plot og selve stilen en del til fælles med den succesfulde zombieserie ’Arisen’. Som horrornørd kan jeg godt lide tanken om, at føromtalte Michael Setphen Fuchs og hans skrivemakker Glynn James har læst Rathsacks bog og tænkt ”hey, cool ide!”

Som nævnt indledningsvist, så er ’Sort daggry’ spændende og filmisk i sin opbygning og den er fyldt med action. Kan man lide det eller blot har en forkærlighed for virkelighedstro thrillere, så kan jeg varmt anbefale Rathsack. Det er ikke stor litteratur, men det er godt håndværk.

Første kapitel kan i øvrigt læses på Bogbidder (https://www.bogbidder.dk/bogbidder/sort-daggry), hvis man lige vil prøvelæse en bid af bogen, før man styrter ned på det nærmeste bibliotek eller ud at købe den.

Anmeldt af Jan Johansen

Politiken
50754677