2016
)

Soningens dag af David Liss

13 apr.16

Historisk spændingsroman fra 1700-tallets Portugal. Den underholdende roman byder både på en særdeles potent helt og en farverig fortælling om kærlighed, ære og hævn.

Selvom historien foregår i Lissabon er det nærliggende at sammenligne med lignende fortællinger, som godt nok foregår i Spanien, først og fremmest ’Havets katedral’ og ’Jeg vil give dig verden’.

Ligesom disse er denne bog er perfekt sammenfletning af præcise historiske fakta og umiddelbar spænding. David Liss er et veletableret navn inden for denne særlige genre, og læseren får virkelig noget for pengene: Et udspekuleret og velgennemtænkt plot med plads til overraskelser, korrekte historiske beskrivelser og fakta, og vedkommende og interessante personer. En særdeles helstøbt og berigende oplevelse.

Historien starter i Lissabon i 1745. I modsætning til i Spanien og Frankrig er den katolske inkvisition stadig en ubehagelig magtfaktor. Den 13-årige Sebastiao Raposa må således se sin far og mor uretfærdigt fængslet af den nådesløse inkvisitor Azinheiro. Med venners hjælp lykkes det drengen at flygte til England, hvor han kommer under vingerne hos tyvefængeren, Benjamin Weaver. Sebastiao bliver Weavers lærling, og han bliver efterhånden en perfekt dræbermaskine både med våben og med næverne. Ti år senere er Sebastiao stadig besat af tanken om at få hævn, og han vender nu tilbage til Lissabon forklædt som forretningsmanden Sebastian Foxx.

Planen er at få stillet Azinheiro til regnskab, men han opdager snart, at også andre personer og interesser har været skyld i forældrenes ulykke og død.

Det er en meget omhyggelig og grundig fortælling, og romanen har i den grad appel til mange forskellige læsergrupper. Naturligvis først og fremmest den historisk og politisk interesserede, men spændingslæseren kan også sagtens være med, og så er der naturligvis også noget at hente for de mange, der på egen hånd har oplevet nutidens Lissabon. Endelig vil inddragelsen af den nok så kendte inkvisition uden tvivl også kunne tiltrække mange læsere.

Romanen virker historisk korrekt ned til mindste detalje og med omhyggelige beskrivelser af lokaliteter, bygninger og interiører. Det vrimler med personer og stednavne, og hele det politiske spil omkring religion, antisemitisme, handelsmæssige interesser og personlige følelser skildres omhyggeligt. Plottet er kringlet og udspekuleret, men samler sig på smukkeste vis i slutningen.

Det hele virker måske en smule gammeldags, men når man først har vænnet sig til sproget og romanens tone, så får man altså en særdeles udmærket oplevelse med både kærlighed, ære, forræderi, eventyr og hævn udsprunget af en særdeles broget tidsperiode.

Oprindeligt skrevet af Arne Larsen, Litteratursiden.

Bazar
Annelise Skov