Snigmorderens kald

2018
)

Snigmorderens kald af Robin Hobb

26 jul.18

Uden tvivl årets allerbedste læseoplevelse – eller måske årtiets. Sublim fantasy når det er allerbedst. Næsten 900 siders rent guf.

Jeg kan simpelthen ikke få armene ned. En forrygende afslutning på trilogien om bastarden FitzChivalry, som bliver afleveret til staldmanden Burrich på Bukkenborg som 6-årig og senere bliver oplært som kongelig snigmorder og skal så gruelig meget igennem, ikke mindst i dette sidste bind.

Fitz, som egentlig skulle være død, påkaldes via Evnen af prins Verity og selvom han ville, er det umuligt for ham at modstå sin trang til at finde Verity og hjælpe ham tilbage på tronen. Det bliver en lang og farlig tur gennem De Seks Hertugdømmer og til sidst Bjergriget. Havde det ikke været for ulven Nighteye, hans broder i Sansen og en flok mennesker bestående af hans gamle ven Narren, Dronning Kettricken, troubadouren Starling og den gamle kone Kettle, var han ikke nået ret langt. Evnen trækker i ham og Regal, den selvudnævnte konge af Bukke, jagter ham med både koteri og soldater. Farer lurer alle steder, og vinteren i Bjergriget gør ikke situationen bedre for Fitz og hans flok.

Det er så velkomponeret og velskrevet, at hvert et ord, hver en linje og hver en side er en udsøgt fornøjelse at læse. Ordspil, poesi og slet skjult humor midt i katastroferne er bare nogle af de ingredienser, der giver fortællingen særklassestatus. Så mange ord, så mange sider og alligevel ville jeg ønske, at der var mere og jeg kan kun håbe på, at der kommer flere af forfatteren på dansk.

Universet er fantastisk og velbeskrevet, personerne fremstår levende og autentiske, og sproget er noget af det flotteste, jeg har stiftet bekendtskab med. Forfatterens måde at beskrive og bruge Evnen og Sansen, som er en stor del af handlingen, på, er enestående og fungerer utrolig godt med resten af fortællingen og universet. Selv om jeg ville, kan jeg simpelthen ikke finde noget som helst negativt at skrive om bogen og serien, jeg er fuldstændig forblændet og uanset hvad, skal jeg læse mere om Fitz og De seks Hertugdømmer.

Selvom Fitz er 6 år, da serien starter, er der ingen tvivl om, at serien er for voksne fantasylæsere. Bøgerne er lange og bestemt ikke lettilgængelige, så både sprog og indhold er beregnet på voksne læsere. Til dem kan jeg kun anbefale at komme i gang med serien, som skal læses i rækkefølge: ’Snigmorderens lærling’, ’Kongelig snigmorder’ og ’Snigmorderens kald’.

Cicero
Marianne Linneberg Rasmussen
54195761