Silkehuset

2012
)

Silkehuset af Anthony Horowitz

01 aug.13

Ny forfatter prøver den svære kunst at leve op til en legende. Sherlock Holmes er blevet genoplivet ganske fermt.

Dr. Watson er som vanligt fortælleren i denne nye historie om den store detektiv. Denne gang har en kunsthandler brug for deres hjælp. Edmund Carstairs mener, at Keelan O´Donaghue har forfulgt ham fra Boston til London for at slå ham ihjel. Grunden er, at O´Donaghues tvillingebror er blevet dræbt under forsøget på at arrestere Sixpence-banden for et røveri – og de to mænd, der er hovedansvarlige for dette er mr. Stillmann og Carstairs. Stillmann er allerede blevet myrdet - og Carstairs har flere gange set en mand iklædt sixpence. Dette er dog ikke hans eneste problem; moderen er død under mærkelige omstændigheder, søsteren har det ikke godt, og hustruen kommer ikke godt ud af det med hans familie.

Dette er kun en lille del af en lang, god historie om Sherlocks bedrifter. Når man først har vænnet sig til tanken om, at der står en anden forfatter bag, er skrivestilen og historien meget lig Arthur Conan Doyles original. I starten synes jeg, at jeg manglede lidt atmosfære fra datidens London; dette blev der rådet bod på i løbet af bogen. Og m.h.t forbrydelserne, forbryderne og vores kære detektiv, så er alt ved det gamle. Det er et kært gensyn med en gammel ven, og historien er lige så kringlet, som den ville være fra Conan Doyles hånd.

Der bliver for øjeblikket genudgivet en del af de gamle Sherlock Holmes-historier. Disse vil jeg da klart anbefale først – men når de så er læst, kan man med fordel kaste sig over denne nye fra Anthony Horowitz. For den er bestemt værd at læse, og fans vil ikke blive skuffede. Så kan man jo bare håbe på, at der kommer flere historier fra samme hånd.

Donovan Comics
Tine Schütt
29558205