Savas vidner

2018
)

Savas vidner af Sara Bouchet

30 apr.18

Religion, hekseforfølgelse og eksorcisme er nogle af ledetrådene i velskrevet psykologisk thriller, som også rummer decideret gys og uhygge.

Sara Bouchet debuterede med romanen ’Hjem’, en historie om flygtninge, men nu er hun så sandelig ovre i en helt anden boldgade. Den dystre og fængslende historie giver mindelser til ’Rosemarys baby’ og diverse film om eksorcisme, hekseforfølgelser og dæmoner, men Bouchets historie indeholder så meget mere end decideret gys. Stærkest står den barske skildring af en grusom barndom for bogens hovedperson Dannie og hendes to søskende – en barndom som i den grad præges af moderens religiøse vanvid og tvangstanker. Forfatteren formår på glimrende vis at koble denne skildring af et forfærdeligt familieliv med mystik og moderne heksejagt.

Dannie er præst, men har det svært i livet. Hendes forfærdelige opvækst og oplevelserne med en ekstrem religion har gjort hende både psykisk ustabil og neurotisk, men alligevel er hun begyndt at klare sig så nogenlunde. Bruddet med kæresten Arthur og især savnet af hans 7-årige søn Louis og en suspension fra jobbet som præst truer dog hende tilsyneladende stabilitet, og da søsteren Louise kontakter hende fra St. Andrews i Skotland og beder hende komme hurtigst muligt, er det derfor en kærkommen lejlighed til at komme lidt væk. Men da Donnie ankommer til Skotland, er Louise forsvundet, og hun findes senere død, angiveligt efter at have begået selvmord. Dannie nægter at tro på denne teori og begynder at forske i Louises efterladte papirer. Louise forskede i middelalderens hekseprocesser og uddrivelse af dæmoner, og langsomt kommer Dannie på sporet af en dyster hemmelighed, der har været skjult i århundreder.

Bouchet er på mange måder lykkedes med sin noget kringlede og spegede historie, og selvom alt ikke hænger helt sammen, bliver man langsomt og ubønhørligt fanget af plottet. Romanen er bygget flot op med skildringerne af Dannies oplevelser i nutiden, med et afsnit om en gammel polsk præst, der oplever uforklarlige ting i skovene omkring hans hus, med gengivelse af autentiske breve om heksejagt i 1600-tallets Sverige og med sporadiske glimt af Dannies forfærdelige barndom, og det hele føres smukt sammen til den forløsende og opklarende slutning.

Der må ligge et omfattende researcharbejde bag bogen, og det lykkes for forfatteren at koble det hele sammen til en noget dyster, men også særdeles læseværdig og tankevækkende, spændingsbog, som tilmed er velskrevet.

en sindsoprivende psykologisk thriller om kærlighed og dæmoner
54094930
9788711698006