Runemagikeren

2015
)

Runemagikeren af Sidsel Katrine Slej

05 okt.15

Nordisk mytologi, runemagi og et tempofuldt plot krydret med forelskelse og kærlighed gør ’Runemagikeren’ til et spændende bekendtskab af høj læsekvalitet.

’Runemagikeren’ er andet bind i Sidsel Katrine Slejs serie om den danske pige Fréa fra Århus. Fréa er en helt almindelig pige, indtil hun erfarer, at hun er af valkyrieslægt. Hun er tilknyttet den nordiske gudeverden, og besidder en særlig og magtfuld evne som sanddrømmer: Hun kan forudsige fremtiden via sine drømme. Fréas forudsigelser er meget dystre med en undergangspræget stemning over sig, hvilket naturligt vækker Odins bekymring. Er det Ragnarok som nærmer sig? Magtkampen mellem asere og jætter skærpes, og der sker urovækkende handlinger, som antyder, at der er færdes en forræder blandt aserne. Fréa møder guder, konger, dværge og sagnomspundne væsner, og hun lærer på den hårde måde, at skellet mellem de gode og de onde ikke er så gennemskueligt endda. Romanen er fyldt med action og dramatik samtidig med, at man lærer en masse om nordisk mytologi. Ser man bort fra magi og mytologi er der mange genkendelige tematikker om venskab, mobning, familiestridigheder om kærester og ægteskab samt mistro overfor dem som er anderledes.

Fréa befinder sig i Asgård for at blive oplært som valkyrie. Hun opdager at hun ikke blot kan forudsige fremtiden, men også har et særligt talent for at helbrede alle slags sårede væsner. Ydermere besidder hun den sjældne og yderst magtfulde evne til at udføre runemagi. Faktisk er hun spået til at blive den mægtigste sanddrømmer nogensinde og er dermed et jaget bytte for jætterne, som vil udnytte hendes evner til deres egen fordel i Udgård. Men Odin har sine egne planer med Fréa, og inden længe er hun midt i kampen om at forhindre Ragnarok. Fréa møder også stormende forelskelse og kærlighed til den mystiske og tiltrækkende kriger Magne. Heldigvis er det gengældt, og deres skæbnetråde viser sig at være uløseligt forbundne med et særligt formål for øje.

Sidsel Katrine Slej leverer en velskrevet roman om overnaturlige evner, nordisk mytologi og forelskelse med et spændende og fængende plot, som vil interessere både unge som voksne Young Adult læsere. Sproget er let og ubesværet og forfatteren får den nordiske mytologi inddraget på et niveau, som er både interessant, letforståeligt og samtidig handlingsmæssigt troværdigt for læseren. Det anbefales at læse ’Sanddrømmeren’, som er første bind i serien, inden man kaster sig over ’Runemagikeren’. Jeg ser frem til at læse mere om Fréas og Magnes skæbner i Asgård.

Turbine
51919289
9788740604542