At redde fisk fra at drukne

2006
)

At redde fisk fra at drukne af Amy Tan

15 maj.06

Hvordan kan 11 mennesker pludselig bare forsvinde? Og hvilken betydning får deres forsvinden? Vender de nogensinde tilbage til deres normale liv?

Amy Tans seneste roman tager udgangspunkt i en rejse, hvor nogle amerikanske turister rejser fra Kina ind over grænsen til Burma. Rejselederen Bibi bliver myrdet umiddelbart inden afrejsen, og der må findes en substitut for hende. Bibi bliver i stedet en slags overstemme, der fortæller de rejsendes historie. Både set fra turisternes øjne og fra de lokales.

Alle tager spændte og forventningsfulde af sted, åbne for nye indtryk og oplevelser. Og de får nogle oplevelser, som de aldrig vil glemme. Kulturforskellene gør sig i allerhøjeste grad gældende. Da østens folk har stor respekt for sine helligdomme, kommer gruppen galt af sted flere gange. De forveksler f.eks. en helligdom med et pissoir, og sætter hele byen på den anden ende. Den slags forbrydelser bliver straffet med ulykker (dårlig karma) ifølge de lokales overbevisning.

Endelig rejser de ind i junglen. Her bliver de ført til en stamme, hvor de kommer til at leve som gidsler. De er ikke lukket inde, men føler sig som fanger i et fængsel, de er fanget af deres egen kultur og dens handlinger. De ser pludselig deres egen verden i et andet perspektiv. Ser på tv, hvordan de bliver eftersøgt, uden nogen mulighed for at gøre opmærksom på deres fortsatte eksistens. De hører, hvordan man taler om dem, som var deres liv allerede slut. Et frygteligt dilemma for de rejsende - vil de overleve, og kommer de nogensinde ud af junglen igen?

Sagen udvikler sig til et kæmpe mediedrama, hvor man kan være i tvivl om, hvem der styrer - medierne eller virkeligheden.

Selvom Amy Tan formår at gøre romanen interessant og sætter spørgsmålstegn ved mediernes og USAs magt, er slutningen af romanen desværre lidt for nem, synes jeg, fordi handlingen udvikler sig til et kæmpe mediecirkus, hvor der er mere fokus på at dække historien end på at redde de involverede.

Borgen, 2006. 495 sider. Kr 349,-

Borgen
Annelise Schønnemann