Red notice

2016
)

Red Notice af Bill Browder

22 aug.16

Bill Browder viser os et Rusland, hvor de få og store har magten, og korruption er hverdag. En spændende og uhyrlig beretning.

Rusland er et land, som gerne vil fremstå stærkt, men det er også et land, der kæmper med at opretholde et positivt image i den vestlige verden. Dertil kommer præsident Putin, som fremstår som en mand, man ikke skal komme på tværs af. Så bogens undertitel ’Hvordan jeg blev Putins fjende nr. 1’ er en medvirkende årsag til, at jeg blev interesseret i denne bog. "Red Notice" er en eftersøgning og arrestordre med henblik på udlevering, altså en international arrestordre. Og det er den situation, Browder ender i, da han træder Putin for hårdt over tæerne.

’Red Notice’ er Bill Browders personlige beretning om en karriere som investor i det nye Rusland efter Murens fald. En karriere som flyver af sted samtidig med, at profitten vokser. Som udlænding ser og føler han sig som urørlig, men en dag kommer han på tværs af Putin. Bowder gennemskuer, med hjælp fra en af sine advokater, en sag om skattesvindel vedrørende en af hans egne virksomheder. Da Browder på det tidspunkt er blevet forbudt indrejse i Rusland, bliver advokaten fængslet i stedet for. Og dér vender beretningen fra et kapitalistisk eventyr til en skildring af et korrupt Rusland og jagten på retfærdighed for hans advokat, som dør i fængslet under frygtelige forhold.

Det er en stærk fortælling om Browders oplevelse af et Rusland, der ikke skyr nogle midler og dermed også en uhyrlig beretning – tænk at en regering kan opføre sig sådan! Sagen om mordet på hans advokat, Sergej Magnitskij, er den mest veldokumenterede sag om korruption i Rusland, men samtidig også en stadig uafsluttet sag! Browder er nu menneskerettighedsforkæmper og arbejder vedvarende for retfærdighed for Magnitskij.

Romaner kan noget, som bøger om virkeligheden ikke kan – de bestemmer selv, hvordan historien udvikler sig – hvorimod bøger om virkeligheden viser dig virkeligheden, så du ikke kan undgå den. Når historien er fortalt af fortællingens hovedperson, skal man huske, at det er en personlig fortælling. Man kan dog ikke undgå at holde med Browder i dette tilfælde, for det er en uhyggelig historie. Efter udgivelsen har bogen medført en del kontroverser, for hvem fortæller den korrekte historie?!

Selv om jeg ikke vil kalde det en velskrevet bog, så er den alligevel svær at lægge fra sig. Bare lige et kapitel mere, som bliver til flere helt af sig selv, og pludselig er sengetiden for længst overskredet.

Don Max
Nanna Lund
52307430