Primetime

2002
)

Primetime af Liza Marklund

21 okt.02

Sverige har produceret mange bestsellere. En af de seneste er Liza Marklunds "Primetime", hvis forside præsenterer forfatteren som "Nordens krimidronning". Hun er også en af mine favoritforfattere og tydeligt inspireret af 1970'ernes svenske krimimestre Sjöwall og Wahlöö.

Romanen er et gensyn med Liza Marklunds alter ego - Annika Bengtzon, som det foreløbig er blevet til fire bøger om. Annika er journalist, arbejder på Kvällspressens kriminalredaktion i Stockholm og forsøger i allerhøjeste gear at forene familie- og karriereliv. Det er ikke let. Det udfordrende bladliv rykker i hende, og det gør familien, der består af manden Thomas og 2 mindre børn, også. Men Annika er en stærk fighter, der VIL have det hele til at lykkes.

Plottet er barsk. På Midsommeraftenen er 13 medarbejdere fra et populært tv-program samlet på en øde beliggende herregård. Næste morgen, da de vågner, finder de showets studievært og stjerne, Michelle Carlsson, død - dræbt af pistolskud. Begivenheden vader så at sige ind i Annika liv, netop som hun er på vej på midsommerferie med familien. Hun tvinges til at blive tilbage og går energisk i gang med at dække mordet og følge opklaringsarbejdet.

En af de 13 deltagere er sandsynligvis morderen. Samtidig er én af dem også Annikas nære veninde, Anne Snapphane, der er kendt fra de tidligere romaner om Annika. Annika involveres derfor også personligt i forbrydelsen. Samtidig føler Thomas sig svigtet, og Anders Schyman, hendes chef, benytter Annika i en offentlig magtkamp på bladet.

Tempoet er hæsblæsende, og realismen er så tyk, at der uden problemer dannes et hav af billeder på nethinden, når man læser romanen. Marklunds force er denne evne til at forene det hverdagsagtige, jordnære liv og Annikas mere og mere dominerende rolle på bladet med en vild forbryderjagt. Hvem der er Michelles morder, er ikke til at regne ud på noget som helst tidspunkt, så overraske kan Marklund også!

"Primetime" er i udpræget grad en roman om berømmelsens pris, om hvorfor nogle mennesker lever for fem minutters stjernetid, og om hvor langt nogle mennesker er i stand til at gå for at blive et kendt ansigt. Det følgende citat er centralt for bogens tema: "Hvis man er usynlig for længe, forsvinder man som menneske. Til sidst gør man hvad som helst for at blive synlig." (s.298).
Emnet skal desuden ses i lyset af de mange realityshows på tv p.t.. Det er tillige en underholdende roman helt på højde med de tidligere Annika-bøger. Marklund vil fortsat være mit førstevalg.

Oversat af Ina Nielsen. Fremad, 2002. 314 sider. Kr 268,-

Krimiserien med Annika Bengtzon ; 3