Pretty baby

2017
)

Pretty Baby af Mary Kubica

01 dec.17

Det er ikke det, der faktisk foregår, men alt det, der kun antydes og den uværgelige katastrofe, der gør Pretty Baby til en formidabel psykologisk thriller.

Mary Kubica har en evne til at gemme uhyggen bag de hverdagsagtige begivenheder, men man er ikke sekund i tvivl om, at noget forfærdeligt vil ske. Hvem, hvorfor og hvornår er mere usikkert. Jo længere man kommer ind i bogen, jo mere anstrengt og dyster bliver stemningen, og jo mere underligt fremstår personerne. ’Pretty Baby’ er absolut en af de bedste psykologiske thrillere, jeg nogensinde har læst.

Husmoderen Heidi Wood, gift med Chris og mor til 12-årige Zoe, inviterer en hjemløs teenager med en spæd datter til at bo hos familien. Hun bliver mere og mere betaget af babyen Ruby, men mindre og mindre tryg ved moderen Willow, der er tavs og meget lukket omkring sin fortid. Willow opfører sig pænt og gør ikke nogen noget, men alligevel bliver Heidi mindre og mindre glad for at have hende boende. Dilemmaet er bare, at Heidi hellere end gerne vil have Ruby til at blive boende.

De yderst realistiske og meget levende personer er med til at gøre historien fremragende. Alle fremstår de som taget ud af virkeligheden – den tvære præ-teenager, der hader alt og alle, den omsorgsfulde kvinde, der hjælper alt og alle, men som alligevel ikke er helt tilfreds og manden, der har nok i sit arbejde og rollen som forsørger. Også Willow, den unge pige, der efter en hård barndom er endt med et barn, allerede før hun blev voksen, er utrolig realistisk fremstillet, og man kan som læser kun holde af hende og ønsker bogen igennem, at hun skal klare sig sammen med sin lille pige. Forfatteren kan noget med mennesker, og det gør bogen intens og helt umulig at lægge fra sig. Man er simpelthen nødt til at finde ud af, hvor og hvem katastrofen rammer.

Overraskelser er der nok af – også til allersidst, og netop det, at jeg aldrig rigtig forventede, at den skulle ende, som den gør, gør historien endnu bedre. Bogen kan anbefales til alle krimilæsere, særligt læsere af psykologiske thrillere og domestic noir genren.

HarperCollins Nordic
Nikolaj Kvistgaard Johansen
53425550