Pletskud

2010
)

Pletskud af Sara Paretsky

15 mar.10

Privatdetektiven V. I. Warshawski leger frelsende engel for en bevidstløs, hjemløs mand og hvirvles derefter ind i en række efterforskninger, der afslører fortidens synder.

Sara Paretsky er en intelligent og ualmindeligt velskrivende krimiforfatter, der ikke lader sig nøje med femikrimiens klichéer. Uden at give køb på den gedigne spænding, der driver læseren gennem hendes bøger, giver hun i tilgift et indtryk af aspekter af det amerikanske samfund og storbyen Chicago med dens forstoppede myldretidstrafik, dens fattige, nedslidte kvarterer og bandekriminaliteten, men også dens grønne åndehuller og mere charmerende områder.

Dette er hendes 14. bog i serien om privatdetektiven V.I.Warschawski og en af de allerbedste. V.I. nærmer sig de 50, men er stadig fit for fight og viger ikke tilbage for en konfrontation med byens banditter. Hun beskrives troværdigt som et helt menneske, ikke som en kliché. Hun fremtræder som lidt af en ensom ulv. Begge forældre er døde, og hun har ikke nær kontakt til familien. En ældre lægeveninde fungerer som en slags erstatningsmor for hende, som hun kan ty til, når situationen tilspidses, og hendes gamle underbo, der hjælper med at passe hendes to hunde, holder et vågent, faderligt øje med hende.

Da V.I. modvilligt påtager sig en håbløs sag for to gamle, sorte søstre, at finde den enes søn der forsvandt for 40 år siden, sættes en kædereaktion af begivenheder i gang. Hendes unge, livlige kusine, der er kommet til byen for at være kampagnemedarbejder for en flot, fremadstormende politiker, forsvinder pludselig. En nonne bliver offer for et brandattentat, og en mystisk, gennemhullet baseball viser sig at være et vigtigt spor..

V.I. trues på livet og må for en tid gå i skjul, men hun bider sig fast som en terrier og giver ikke op, før hun har opklaret sagerne, der alle har forbindelse til raceoptøjerne i forbindelse med Martin Luther Kings besøg i Chicago i 1966 og mordet på en ung pige dengang. Det viser sig, at racisme, magtmisbrug og korruption gennemsyrer samfundet dengang som nu.

Paretsky er ikke blot velskrivende, hun har også komplet styr på sit sindrige plot og befriende troværdige personer. Dertil kommer det samfundskritiske aspekt, der integreres naturligt i handlingen, uden at det går ud over spændingen. Det gør hendes roman til en yderst læseværdig, gedigen samtidskrimi.

En Victoria I. Washawski-krimi
Forum
Michael Krefeld