Pigen med den røde frakke

2017
)

Pigen med den røde frakke af Kate Hamer

25 okt.17

Det værste i verden sker for Beth, da hendes datter forsvinder, men det er der desværre ikke kommet en særlig god bog ud af.

8-årige Carmel forsvinder på en børnefestival, og efterfølgende kommer hende morfar og finder hende. Vel at mærke en morfar, Carmel overhovedet ikke kender. Det går hurtigt op for læseren, at der er noget, der ikke stemmer, og man undres over, hvem morfar i virkeligheden er. Samtidig følger man Carmels forældres, især moderens, søgen efter sin datter. Efterhånden som dagene går, er livet nødt til at gå videre uden Carmel.

Egentlig burde man have frygtelig ondt af Carmel, der sådan pludselig bliver revet væk fra sin mor og alt, hvad hun kender, men desværre brænder hverken hun eller de andre personer ordentlig igennem, og man føler ikke rigtig med dem. Måske fordi forfatteren ikke rigtig skriver om deres følelser. Historien er mere baseret på, hvad især Carmel og hendes mor oplever og handler ikke særlig meget om den sorg, angst og frustration, man nødvendigvis må føle både som mor og som barn i den situation. Handlingen er meget centreret om morfars virke som prædikant og hans forestillinger om Carmel, om Carmels kamp for at holde fast i hvem hun er og om forældrenes forsøg på at komme videre i livet. Historien udrulles punktvis, og der sker meget mellem de nedslag læseren får, hvilket er med til, at man ikke rigtig får personerne ind under huden.

Kapitelopbygningen er anderledes end i mange andre bøger, men det fungerer fint. Man følger skiftevis mor og datter, og kapitlerne hedder sjældent noget eller blot et antal dage. Fortællingen er noget forudsigelig, og jeg har faktisk ikke helt forstået, hvad forfatteren vil med morfars historie. Her mangler jeg både baggrund og indsigt. Jeg synes simpelthen ikke, der er nok kød på morfar til at bære en så stor del af handlingen. Den del af handlingen, som ikke koncentrerer sig om morfars mission, fokuserer på Beth og hendes forsøg på at finde Carmel og på at få livet til at gå videre uden. Denne del er noget mere sammenhængende og realistisk omend forfatteren heller ikke her går i dybden.

Hoff & Poulsen
Svend Ranild
53532691