Outlander – Den Rejsende

2017
)

Outlander – Den Rejsende af Diana Gabaldon

29 sep.17

I den gigantiske successeries tredje del buldrer det dramatiske og romantiske tidsrejseeventyr ufortrødent videre og tilføjer historien nye dimensioner og eksotiske omgivelser.

Dette bind tre i serien (der er 8 bind på engelsk!) udkommer samtidig med, Tv-serien netop er gået i gang med sin tredje sæson. Den over 1000 sider lange roman byder på alt, hvad hjertet kan begære af underholdning. Der er naturligvis det historiske aspekt med skildringerne fra 1700-tallet og fra 1960’erne, men naturligvis også den dominerende og betingelsesløse kærlighed mellem Jamie og Claire, og det hele er pakket ind i en fantasy-del med tidsrejser. Serien har således noget at tilbyde for næsten alle, og det er bestemt ikke ret mange bøger, man kan sige dette om.

Jamie Fraser overlevede mod alle odds det frygtelige slag ved Culloden, og det lykkedes ham at vende tilbage til Lallybroch og familien. I syv år skjulte han sig for englænderne i en hule, men da hans familie blev truet, overgav han sig til englænderne og blev placeret i fængslet Ardsmuir. Lederen af fængslet, John Grey og Jamie bliver venner, og da alle fangerne bliver deporteret til Amerika, lykkes det John Grey at sørge for, at Jamie kommer til at arbejde for en engelsk adelsmand. Jamie bliver efter mange år sat fri og lever nu i Edinburgh som spritsmugler.

Samtidig i 1968 opdager Claire og hendes datter Brianna, at Jamie ikke, som alle troede, døde ved Culloden, og selvom der altså nu er gået tyve år, beslutter hun at benytte tidsportalen ved de magiske sten og prøve at finde sin Jamie. Dette lykkedes, og de finder hinanden igen i Edinburgh, men da Jamies nevø Ian bliver kidnappet af et mystisk skib, sætter de alt ind på at redde ham. Rejsen fører dem til De Vestindiske Øer.

Der sker selvfølgelig meget mere i denne lange roman, og det er med at holde tungen lige i munden for overhovedet at kunne følge med, og det er absolut en fordel af have læst de to forrige bind. Når det så er sagt, er det samtidig også en af de historier, man bare haster igennem, selvom visse passager, f.eks. den lange skibsrejse til Jamaica, er lidt træge at komme igennem. Gabaldon har dog skabt sin helt egen unikke verden, og bedre underholdning skal man lede længe efter. Dertil kommer, at researchen, personskildringerne og sproget er meget overbevisende.

Johnnie McCoy
52642531
9788702174533