Oprindelse

2017
)

Oprindelse af Dan Brown

09 okt.17

Femte bog med Robert Langdon byder på ultimativ spænding, skjulte symboler og en særdeles spændende teori. Mesteren af konspirations-thrillere er tilbage for fuld styrke.

Dan Brown, som slog sin internationale berømmelse eftertrykkeligt fast med Da Vinci mysteriet, er efterhånden blevet synonym med denne særlige genre indenfor spændingslitteraturen, og utallige forfattere har kastet sig over hemmelige broderskaber, skjulte dagsordener og gåder. Brown er ofte blevet kritiseret for at stjæle fra andre forfattere med arme og ben og for i virkeligheden at være en dårlig forfatter, men ingen formår som han at skrue et spændende og indviklet plot sammen, hvor underholdningsgarantien er hundrede procent. Tre af hans bøger er desuden blevet til enorme filmsuccesser med Tom Hanks som professoren.

Symbolforsker Robert Langdon ankommer til det ultramoderne Guggenheim-museum i Bilbao, hvor hans tidligere elev og gode ven, milliardæren, computergeniet og fremtidsforskeren Edmund Kirsch vil afsløre ny viden om menneskehedens helt store spørgsmål: ”Hvor kommer vi fra, og hvor er vi på vej hen”. Inden afsløringen har Kirsch præsenteret sin forskning for tre overhoveder fra de store trossamfund: De kristne, muslimerne og jøderne, som alle tre er alvorligt rystede i deres grundvold, men inden han når at afsløre mere for resten af verden, bliver han skudt. Snart er alt kaos, og Langdon og museumsinspektøren, den smukke Ambra Vidal, som faktisk også er den kommende spanske konges forlovede, tvinges på en desperat flugt jaget af både det spanske politi, sikkerhedsstyrkerne, gerningsmanden og de folk, der står bag ham. Langdon og Vidal ankommer til Barcelona, hvor Kirsch havde sin lejlighed, i håbet om der at finde den kode, der kan lukke hans computer op, så opdagelserne alligevel kan blive publiceret. Undervejs får de hjælp af supercomputeren Winston.

Dan Brown er tilbage i topform, og udover den hæsblæsende handling får man i tilgift en imponerende beskrivelse af Barcelona og den berømte Gaudis mest markante bygningsværker lige fra katedralen Sagrada Familia, boligkomplekset Casa Mila og meget mere. Man fornemmer tydeligt, at der ligger et enormt researcharbejde bag romanens handling. Som spændingsskaber kan Dan Brown nogle ting, som andre forfattere ville misunde ham, og metoden med at lade hvert af de mange, korte kapitler slutte med en cliffhanger og hele tiden at lade fokus skifte mellem alle de forskellige personer er med til at skabe den helt store læsefornøjelse. Denne nyeste roman er knap så bloddryppende som tidligere, og beskrivelsen af supercomputeren Winston er særdeles interessant. Samtidig efterlades læseren med Dan Browns ret så tankevækkende og provokerende bud på menneskehedens opståen og fremtid.

Hr. Ferdinand
Jakob Levinsen
53534864