Ophelia

2012
)

Ophelia af Lisa Unger

01 okt.12

Annie Power lever et skønt liv med sin mand Gray og datteren Victory. Alt synes perfekt indtil fortidens spøgelser begynder at hoppe ud af skabene.

Annie nyder sit gode liv i Florida med mand og barn, da hendes liv pludselig tager en drastisk drejning. Hun er i virkeligheden pigen Ophelia, som blev nødt til at skifte identitet for at slippe væk fra en voldelig og morderisk eksmand. Hun oplever mærkelige hændelser og ser ting, som måske ikke er der. Hun får svært ved at skelne mellem virkelighed og fantasi, og hun forsvinder ind i en uhyggelig og paranoid verden fyldt med angst. Derfor bliver hun nødt til at forsøge at huske alt det grimme, som hun ellers har lagt bag sig, og hendes eneste lyspunkt er datteren Victory.

Også miljøet, hun voksede op i, beskrives indgående. Hun voksede op i en trailerpark sammen med sin dysfunktionelle mor, hvor der hele tiden var nye mænd, mens den verden, hun nu lever i, er tryg og god. Det er meget få gode ting, hun har kunnet tage med sig ind i sit voksenliv, derfor betyder det alt for hende at beskytte sin datter mod alt det onde, hun føler sig truet af.

’Ophelia’ er Ungers seneste roman på dansk. Den er delt op i to dele - første del, hvor alting tilsyneladende fungerer normalt og anden del, hvor hun kæmper med sig selv og alle dæmonerne. Romanen er intens og velskrevet, sproget flyder rigtig godt, og romanen er nem at læse. Hovedpersonen beskrives i flere lag, både som Ophelia og Annie. Romanen springer mellem de to verdener, som har været hende til del som henholdsvis barn og voksen. Det betyder, at man får en god fornemmelse af, hvordan hun er blevet til den kvinde, hun er i dag, altså Annie, og hvorfor hun tog det valg om sin identitet.

’Ophelia’ er en af den slags romaner, hvor man føler, at man bliver trukket rundt ved næsen. Det er en fremragende roman, som jeg varmt kan anbefale.

Mrs. Robinson
Cindy Lynn Brown