Nordisk vildt

2018
)

Nordisk vildt

10 okt.18

Gribende og barsk fortælling om kærlighed, broderskab og en forfærdelig ulykke. En omfangsrig bog med lange filosofiske passager, skrevet i et smukt og lyrisk sprog.

’Nordisk vildt’ er en stor og gribende, men også meget barsk historie om tvillingerne Silas og Elias. Det er en historie om kærlighed og jalousi, om blodets bånd og om forbrydelse og straf. Det er en både omfangsrig og indholdsmæssigt stor bog, hvor der indlagt lange filosofiske passager. Det kan være lidt tungt at komme igennem disse filosofiske passager, men som helhed er det en fantastisk bog, der rører ved mange af livets store spørgsmål. Bogen er desuden skrevet i et utrolig smukt og lyrisk sprog, og naturbeskrivelserne er så malende, at man ser landskaberne for sig.

Silas og Elias er tvillinger og helt ens, men de er også hinandens modsætninger, eller to halvdele af en helhed. Elias er kvik, har sprunget flere klasser over og er dybt filosofisk interesseret, mens Silas er vildbassen, der vil være soldat. En uge før Silas skal til Kosovo for første gang, møder brødrene de to piger Sara og Alma til en fest. Silas og Sara forelsker sig hovedkulds i hinanden, og hun lover at vente på ham. Hun er kun 17 år, Silas er 20 år. Da Silas kommer hjem, er Elias og Sara gift og har fået sønnen Sebastian. Elias havde udgivet sig for at være Silas, og Sara var blevet gravid.

Silas er bogens hovedperson og fortæller, og vi hører om det had, han får til sin tvillingebror, som han samtidig elsker og savner. Silas drager fra den ene krig til den anden, og når han er hjemme lever han som narkoman. Da brødrene endelig forsøger en forsoning, sker der en forfærdelig ulykke, som sætter dem begge i store moralske dilemmaer. Brødrene aftaler en samstemmende forklaring, men det hele krakelerer, og Silas bliver varetægtsfængslet. Under den mentalundersøgelse, som Silas bliver underlagt, får vi et godt indblik i tvillingernes liv og deres jødiske baggrund.

Hele bogen kredser om den dobbelthed, det er at være tvilling, at ligne hinanden så meget og have samme DNA, men også at være to forskellige personer med hver sine finderaftryk. Der er mange henvisninger til Det Gamle Testamente, specielt til fortællingen om Esau og Jacob, men også lange filosofiske passager med udgangspunkt i kabbalismen, som er en hemmelighedsfuld filosofisk skole, der bygger på den tidligste jødedom, og som beskæftiger sig med tal- og bogstavsmystik.

Man må gå ud fra, at Daniel Dencik har taget udgangspunkt i sin egen jødiske baggrund, og det gør han på en spændende og anderledes måde. Elias drages så stærkt mod jødedommens ældgamle filosofier, at han på mange måder mister jordforbindelsen, mens Silas hverken forholder sig til religion eller filosofi.

Beskrivelsen af Silas, der lider af PTSD, ligner nogle af det, vi har læst hos Jens Henrik Jensen i hans bøger om Oxen, bl.a. trangen til at søge ud i naturen og leve fjernt fra andre mennesker. Titlen henviser til, at Silas, der er dybt optaget af naturen, synes at den bør ”forvildes”, så alle invasive arter bliver fjernet. Han mener, at kun det nordiske vildt, råvildet, bør være i den danske natur.

’Nordisk vildt er en bog, der er svær at lægge fra sig.

Politiken
54873565