NNV korridorer

2010
)

NNV Korridorer - en tekstsamling af Maja Elverkilde m.fl.

12 jul.10

En lille brun æske med blandede bolsjer i lyd, billeder og tekster at gå på opdagelse i og synke ned i og lade sig omslutte af. Et pudsigt lille værk.

’NNV korridorer’ er en tekstsamling, men også billeder og lyd. I en lille riflet papæske med billede af en åben dør udenpå får man 10 værker. 9 små omslag med billeder af forskellige vinduer skabt af Sidsel Becker (der også har taget forsidebilledet). Det ene af de ni omslag indeholder en beskrivelse af værket i sin helhed, de forskellige kunstnere og forlaget. Et andet omslag indeholder et brev, et tredje en CD med musik og de øvrige er forskellige tekster (noveller og digte). Æsken er som en æske med fyldte chokolader, med forskellig smag og indhold, nogle overraskende, nogle mere traditionelle.

Tekstsamlingen, som det samlede værk benævnes, er et forsøg på at nyskabe antologien. Ved at lade det være selvstændige små omslag, ens i udtrykket men med forskellige forside billeder, er der både tale om en samling, men også en dekonstruktion. Man kan sætte CD’en på og lytte til musik af Frithjof Toksvig med tekst af Kristina Stoltz og musik af Martin Ryom med tekst af Harald Voetman. Teksten af Kristina Stoltz er også trykt i et af hæfterne, så man kan læse den samtidigt eller selvstændigt. Harald Voetman har skrevet et brev fra en mand på et afholdshjem i Fårevejle til Ellen hjemme på Nørrebro. Trisse Gejl har skrevet en eminent novelle ”Vejen” om naboskab og ægteskab på en villavej. Kasper Nørgaard Thomsen har skrevet en stærk og grum novelle om at være krigsveteran fra Balkan med uhyggelige minder om udøvede overgreb i bagagen og gå rundt i Nørrebros gader med denne historik med sig. Martin Johannes Møller har skrevet teksten ”De seneste notater”, der er som sider fra en notesbog med digte, citater, refleksioner og erindringer. Nicolaj Stochholm har skrevet digte. Maja Elverkilde har skrevet novellen ”Brun Bjørn”.

Det er et rigtigt sjovt og spændende værk at dykke ned i og fordybe sig i. Ét værk, der pirrer flere sanser på én gang. Samlingen har sit omdrejningspunkt på Nørrebro eller Nordvest, deraf titlen NNV, men kommer også vidt omkring, præcis som virkelighedens Nørrebro/Nordvest også afspejler mange forskellige kulturer og samfundslag. Et lille værk, der giver en stor oplevelse.

Korridor, i samarbejde med Det Heterotopiske Bibliotek
28288263
Sidsel Becker