Nilens vor Frue

2014
)

Nilens Vor Frue

I denne tid hvor 20-året for folkemordet i Rwanda mindes, er det vigtigt for mig at gøre opmærksom på en bog, som indirekte kaster lys over, hvordan de grusomme begivenheder i 1994 kunne ske. Den er skrevet af Scholastique Mukasonga (f. 1956), som mistede hele sin familie under folkemordet. Bogen, som først udkom i Frankrig, fik den fornemme Renaudot-pris i 2013. Den er nu udkommet på dansk under titlen Nilens Vor Frue.

Det siges ikke direkte, hvornår bogen foregår, men det er sandsynligvis i 1973, hvor de første forfølgelser af tutsierne fandt sted. Højt oppe i Rwandas bjerge ligger en katolsk pigekostskole, som er forbeholdt døtre af landets elite. Skolen er opkaldt efter Nilens hellige jomfru, som er en skulptur af en sort madonna, placeret der hvor man mener, at Nilen har sit udspring, i nærheden af skolen.

Vi følger en gruppe piger i skolens afgangsklasse. De fleste er hutuer, med den dominerende ministerdatter Gloriosa i spidsen, mens nogle få er tutsier som Virginia og Veronica. Tutsierne tilhører et forfulgt og ydmyget mindretal, som kun har fået adgang til skolen, fordi det er et krav fra politisk hold, at 10% af eleverne skal være tutsier. I løbet af skoleåret skærpes tonen, og atmosfæren bliver tyk af frygt og mistænkeliggørelse. De sædvanlige skiftende venskaber og rivaliseringer mellem teenagepiger afløses af en hadefuld kampagne mod skolens tutsier, anført af Gloriosa. Efterhånden bliver tutsipigerne klar over at et voldeligt angreb er i vente, orkestreret af Gloriosa med hjælp fra politi og militær. En hvid mand, en falleret kaffeplantageejer, som bor i nærheden af skolen, er med til at puste til ilden med sine skøre ideer om, at tutsierne nedstammer fra Egyptens faraoer, og at Veronica er en inkarnation af gudinden Isis. Dermed besegler han indirekte Veronicas skæbne.

Bogen indeholder ikke kun isnende uhygge men også vild komik. Som for eksempel da Gloriosa forsøger at skifte den sorte madonnas tutsi-næse ud med en mere politisk korrekt hutu-næse. Skolens lærere, som ikke fatter hvad der er i gang, er skildret med bidende sarkasme. Der er masser af barokke episoder, som afslører skoleledelsens hykleriske indstilling og udygtighed. Og da angrebet på skolens tutsier kommer, forskanser priorinden sig på sit kontor med sine regnskaber, og lader det ske.

Når man læser bogen med begivenhederne i Rwanda i 1994 i baghovedet (hvor 800.000 tutsier blev dræbt af ekstreme hutuer), bliver denne utrolige kostskolehistorie et vigtigt bidrag til at forstå de psykologiske, sociale og politiske spændinger, der kan udløse et folkemord.

Bogen er uhyre velskrevet og så spændende, at den er svær at lægge fra sig. Kan anbefales til alle, der søger et muligt svar på, hvordan folkemord, etnisk udrensning eller for den sags skyld holocaust kunne ske.

Arvids
Elin Lassen
50970981