Før natten kommer

2017
)

Før natten kommer af Lars Kjædegaard

30 maj.17

Endnu en fremragende krimi om Anita Hvid og Thor Belling, der heldigvis er ved at være restitueret efter skudepisoden.

Da en mand bliver skudt i sit hjem, og gerningsmanden efterfølgende bliver dræbt af en politibetjent, bliver Belling kaldt ind for at tage sig af sagen, der er helt ligetil, da betjenten handlede efter reglerne. Sagen udvikler sig dog hurtigt med flere drab, og Thors chef Richard Brøssner beder ham deltage i opklaringsarbejdet, da afdelingen er underbemandet, og han ikke ønsker hjælp udefra. Pludselig sker det ene mord efter det andet, uden Thor kan finde en sammenhæng. Brøssner holder dog fast i, at mordene må have noget med hinanden at gøre, men først da det igen er lige ved at gå ud over Anita og Thor, kommer der et gennembrud i sagen.

Lars Kjædegaard har igen skrevet en rigtig god krimi med aktion fra start til slut. Kort og handlingsmættet som altid og med de velkendte og vellidte personer i hovedrollerne. Det er herligt, at Thor Belling er i gang i drabsafdelingen igen, nu mangler vi bare, at Anita Hvid også bliver klar. Det håber jeg sker i næste bind. Sproget er kortfattet og uden ret mange fyldord, hvilket er med til at gøre læseoplevelsen meget intens. Plottet er skruet fint sammen, og selvom man som læser kender både gerningsmænd og sammenhænge, er opklaringsarbejdet spændende og samtidig meget realistisk. Det er en form for kriminalitet, som sagtens kunne forekomme i virkelighedens Danmark, og det er befriende med en krimi, der handler om realistiske forbrydere og forbrydelser.

Jeg kan varmt anbefale serien om Belling og Hvid, men jeg synes serien skal læses i den rigtige rækkefølge, da man også følger særligt Thor og Anitas privatliv tæt gennem bøgerne. Det første bind er ’Smukke Jan’, og jeg ønsker god læselyst med den og de øvrige ni bind.

Rosinante
53133053
9788763851572