)

Mytteri i december - og andre udvalgte fortællinger af John Max Pedersen

22 jun.04
Skribent

Lån bogen på

Har du din klassesamvittighed i orden? Ellers læs disse arbejderfortællinger om den lille mands kamp mod systemet, arbejdsgivernes manglende respekt, udnyttelse og andre kapitalistiske uhyrligheder.

”Man bliver nu forbasket vennesæl, når man har sin klassesamvittighed i orden”. Sådan slutter en af de 19 noveller af John Max Pedersen, som er samlet i ”Mytteri i december”. Klassesamvittigheden har forfatteren helt bestemt i orden, og hans holdninger fremgår tydeligt af hans historier.

I bogen fortælles om urimelige arbejdsgivere og arbejdsforhold, som i novellen ”Klausen”, hvor mester efter en meget ubehagelig, klaustrofobisk oplevelse for en nyansat dukker op og vil tvinge ham tilbage i hullet igen.

Her fortælles om sammenhold og solidaritet mod de kapitalistiske udnyttere. Læs bare denne reprimande fra fortællingen ”I uselviskhedens ånd”, hvor Johan kommer hjem til konen for at fortælle, at han er blevet tilbudt et nyt job under en strejke. ”Det kan jeg godt sige dig, min fine ven, at stikker du af fra de andre, mens I strejker, så kan du godt finde dig et andet pensionat. Meget kan jeg finde mig i, men en strejkebryder vil jeg ved den søde grød ikke dele seng med”.

Bogen består af en række fortællinger om den lille mands kamp mod systemet, arbejdsgivernes manglende respekt, udnyttelse og andre kapitalistiske uhyrligheder. De 19 noveller er alle udgivet i slutningen af 70'erne og starten af 80'erne. John Max Pedersen har selv arbejdet på værft og maskinfabrik, og fortællingerne i bogen er tydeligt inspireret af hans tid som arbejder.

Historierne er realistiske med et tydeligt socialt engagement og med en klar politisk holdning. De er særdeles velskrevne, underholdende og til tider morsomme. Personerne er vedkommende og lever fint i de små fortællinger. Jeg synes, bogen giver et interessant indblik i arbejderkulturen og solidaritetens styrker og i virkeligheden også dens svagheder. Novellerne beskriver fint en tid og nogle holdninger, som man som menneske og læser sjældent støder på i så ren en form i dag.

En rigtig fin og god bog fra en forfatter, der ligesom Nexø, Scherfig og også vore dages Sonnergaard skriver kritiske, realistiske fortællinger om det borgerlige, kapitalistiske samfund.

Klim, 2003. 224 sider. Kr 225,-

Klim