Monster

2015
)

Monster af Patrick Ness

Stærk og universel illustreret roman om en drengs håndtering af og vej mod accept af moderens dødelige sygdom.

Conor er en helt almindelig dreng på 13 år. Han bor alene med sin mor, der er dødeligt syg af kræft. At være teenager med dertilhørende problemer og samtidig skulle kapere en sådan livskrise, det er, at skulle miste sin mor og ikke mindst lære at acceptere dette, er noget der kan gøre selv den stærkeste svag. Conor har mareridt hver nat, noget så skræmmende, at han ikke kan sætte ord på det. Så da et monster begynder at opsøge ham gennem hans soveværelsesvindue, bliver han slet ikke bange. Intet kan skræmme ham mere end de ordløse mareridt. Monsteret vil have sandheden fra Conor. Men for at finde frem til den skal Conor høre Monsteret fortælle. Og nat efter nat arbejder de sig sammen hen mod afsløringen af Conors sandhed.

Patrick Ness står som forfatter af bogen, men idéen har han fået fra den afdøde forfatter Siobhan Dowd, der kun havde plot, personer og en begyndelse på papiret inden sin alt for tidlige død som  47-årig af brystkræft. Patrick Ness har valgt at bruge sin egen fortællestemme og skrive sin egen historie ud fra Siobhan Dowd’s idé fremfor at fortsætte, hvor hun slap. Derfor er den fuldstændig blevet hans produkt – med en dedikation til Siobhan. De sort/hvide og insisterende illustrationer står Jim Kay for. Samme Jim Kay er i øvrigt hyret til at gennemillustrere hele Harry Potter-sagaen.

Bogens tematik og facon gør den meget velegnet til samtale og diskussion, evt. til skolebrug og i pressematerialet står der følgende: ”Der er meget at tage fat på i værklæsningen af  ´Monster´: De to planer i historien – realismen og eventyrlaget, fortælleteknikken, kompositionen, tematikken og ikke mindst tekstens samspil med de dybe og detaljerede illustrationer. Derfor er vi ikke bange for at anbefale den som hovedværk. Godt placeret i 7. klasse, hvor tekstvalget endnu ikke har betydning for prøveopgivelserne.”

Personligt rammer historien som en hammer. Jeg er jo datter og nu selv mor, og hele temaet omkring at blive efterladt OG efterlade har sat mange tanker og tårer i gang. Jeg mistede min mor alt for tidligt og kan af og til ikke undgå at frygte, at mine børn skal opleve det samme. Men hvis det skal gå så galt, så håber jeg, de finder denne bog! Den er stærk, smuk og bevægende og kan anbefales til alle uanset alder, men den promoveres primært som ungdomsroman.

Filmrettighederne er solgt og filmen får premiere i USA i 2016 og har blandt andet Sigourney Weaver, Liam Neeson og Felicity Jones på rollelisten.

Originally published by Britta Voergaard Poulsen, Litteratursiden.

Ness, Patrick - Monster

30 sep.15

Monster er en dybt rørende historie om et monster, der ikke er et monster, og en dreng, der både ønsker og ikke ønsker, at hans mor skal dø.

Skrevet af  cand. mag. Mette Østgaard  Henriksen, oktober 2015

Med sin dystre, gruopvækkende visuelle indpakning og sin både ligefremme, komplekse og dybt rørende fortælling, er Monster en bog ud over det sædvanlige. Bogen udkom i England 2011, og forfatteren Patrick Ness modtog den prestigefulde Carnegie Medal for fortællingen, mens illustratoren Jim Kay modtog the Greenaway Medal for illustrationerne. I 2015 kom den i dansk oversættelse og fik også i Danmark fremragende anmeldelser: ”Jeg har aldrig læst noget lignende. Monster er en bog, man altid vil huske” (Politiken), og ”Hvis du kun skal læse en bog i år, så lad det være denne” (Weekendavisen).

Monster er en gribende fortælling om den 13-årige britiske dreng Connor, hvis mor er syg af kræft. Connor plages af natlige mareridt, hvori han får besøg af monster, en levendegørelse af takstræet fra kirkegården, som kan ses hjemme fra Connors vindue. I skolen kæmper han med plageånden Harry, der beskrives som ”en bølle med udstråling og flotte karakterer. En skønne dag bliver han sikkert premierminister”. Connors far har giftet sig igen og er flyttet til USA, og Connors ubedstemor-agtige bedstemor, der farver hår og bruger læbestift og stadig er på arbejdsmarkedet, kommanderer rundt med Connor, som var han et tilbehør til hjemmet og ikke en selvstændig dreng med egne tanker.

Patrick Ness skriver underdrevet og usentimentalt om at acceptere tab, hans rolige sprogtone holder scenerne op for læseren uden at pensle dem ud, og undervejs skifter monstret karakter fra at være gruopvækkende modstander til at blive pædagogisk læremester, da det viser sig, at det er kommet for at fortælle Connor tre historier, hvorefter det bliver Connors opgave at fortælle den fjerde og sidste. Fortællingen om det virkelige monster.

Monster er en mørk sag at få stukket i hånden, en nattens bog, både med dens dybt bevægende fortælling, der insisterer på at bevæge sig ned i sindets mørkeste krinkelkroge, men også i kraft af de mørke og mesterlige illustrationer af Jim Kay, som ikke kun er som et illustrativt vedhæng til fortællingen, men med deres intensitet er halvdelen det, der gør Monster til en så stærk bog. Jim Kay har til illustrationerne anvendt en række forskellige teknikker og tegneredskaber, og den dystre lyseffekt er opnået ved at køre tegningerne igennem fotokopieringsprogrammet igen og igen, og på den måde kaldes natten og mørket frem i fortællingens univers.

Monster er en bog, der ikke rigtig tåler nogen sammenligning. På overfladen en illustreret ungdomsbog om en dreng, der oplever modgang, kæmper med sine indre dæmoner og står alene i verden. Men i indhold en bog for alle læsere, fordi den åbent og uforstilt går tæt på sorgen og på nogle af sindets mere komplicerede dynamikker. Særligt rørende er Connors oplevelse af at være usynlig for sin omverden, fordi ingen ved, hvordan de skal gå til en dreng, hvis mor er dødssyg. Hvordan han undgår straf og tiltale for sine forsømmelser og får lov at sidde i timerne uden at blive hørt, fordi han bærer sorgens mærke på sig. Den klare og sorgfulde fortælling rammer rent og ubærligt som Astrid Lindgrens Brødrene Løvehjerte, og fantasy-genrens gys og gru og monsterfortællinger får sin egen drejning i denne historie, hvor monstret både er ødelægger og hjælper.

Som en ramme uden om bogen ligger historien om dens tilblivelse. Bogen er det, der ville have været forfatteren Siobhan Dowds femte bog, hvis ikke hun var død af kræft, inden hun nåede at skrive den. I stedet formidlede hun ideen videre til forfatteren Patrick Ness, som i forordet skriver: ”Jeg følte – og føler – at jeg fik overdraget en stafet – som om en særligt dygtig forfatter havde rakt mig sin historie og sagt: Hér, tag den og løb. Lav ballade.”

Det har Patrick Ness gjort med denne historie om at være komplekse mennesker, der lever i en kompleks verden. Eventyr og fantasy-fortællinger kan med deres helte, skurke og antihelte tjene til at skabe en orden ved at indføre et univers, hvor godt og ondt er forudsigeligt fordelt mellem historiens karakterer. Men Monster er et monster også blandt fortællinger, et antieventyr, hvor der ”ikke altid er en helt. Og heller ikke altid er en skurk. De fleste mennesker er midt imellem”, som monstret forklarer Connor, og et andet sted formulerer det sådan: ”Kongeriger får de prinser, de fortjener, sommetider dør bondepiger uden grund, og sommetider fortjener hekse at blive reddet”. Monstrets fortællinger slutter ikke, hvor eventyret ville have sluttet, men fortsætter og lader problematikkerne fremstå komplicerede og uforklarede. På den måde bliver de katalysatorer for et syn på fortællingen, som ikke er et redskab til at skabe orden i en kompleks verden, men i stedet lever deres eget vilde liv: ”Historier er nogle vilde skabninger, Når man slipper dem løs, ved man aldrig, hvor meget ravage de vil lave”.

Monster har med sine stemningsfulde illustrationer og dybt rørende historie allerede nået at skabe en del ravage. Illustratoren, Jim Kay, er efter succesen med bogen inviteret til at gennemillustrere Harry Potter-serien, og filmversionen af ”A Monster Calls” med Liam Neeson, Sigourney Weaver og Felicity Jones får premiere til oktober 2016.

BIBLIOGRAFI

Henvisninger til materialer om bogen og forfatterskabet er udarbejdet af
Bibliotekar Mette Francke, Vejle Bibliotekerne.