Min broders vogter

2010
)

Min broders vogter af Leif Davidsen

22 apr.10

”Klassisk” Davidsen-drengerøvsroman om broderopgør, den store kærlighed, en dødbringende guldskat og gustne interne magtkampe under Den spanske borgerkrig og i Stalins Sovjet.

Den livstrætte milliardær og modstandshelt Magnus Meyer fejres med pomp og pragt på den fødselsdag, han har besluttet, skal blive hans sidste. I forvejen har han nedskrevet sin smertensberetning om de turbulente år 1937/38 under den spanske borgerkrig og under Stalins rædselsregime.

Da Magnus desperate søster kontakter ham i USA med henblik på at få ham til at rejse til Spanien og hente deres Spaniensfrivillige digterlillebror hjem, er han efter en traumatiseret barndom og et eklatant faderopgør allerede en kynisk ung mand med gangstererfaring og et selvforsvarsmord i bagagen.

I det krigshærgede Spanien farer både fascister og kommunister frem med stor grusomhed. Kommunisternes lejr er desuden præget af giftige interne magtkampe. Trods bombardementer og spionanklager lykkes det den kynisk-pragmatiske Magnus at finde sin elskede bror, men alt går desværre ikke planmæssigt. I stedet møder han den glødende kommunist Irina, der bliver hans livs store kærlighed. Samtidig involveres han i det livsfarlige spil omkring en skjult guldskat, som alle vil have fingre i.

Da Irina tvinges hjem til Moskva p.g.a. en skueproces mod hendes far og bror, følger den dybt forelskede Magnus efter …

Det ville være oplagt at sammenligne med andre ”journalistspændingsforfattere” som Hesseldahl, Esmann og Hanne Vibeke Holst, men Davidsen kom først og er sig selv. I en årrække har hans uomtvistelige viden og research givet hans bøger et selvfølgeligt kvalitetsstempel. ’Min broders vogter’ er da også et fornemt stemningsbillede af ideologiernes kampplads i 1930’erne. Der er kvalmende beskrivelser af borgerkrigens grusomhed og angst, men også solbeskinnede tableauer fra søvnige spanske landsbyer, og skildringen af alles isnende rædsel under Stalins terrorregime kravler helt ind under huden. Almengyldige temaer som magtens korrumpering og idealisme kontra egoisme, her personificeret i de to brødre, er med til at gøre bogen vedkommende.

Davidsens fortælleglæde smitter. Det er simpelthen en dødspændende røverhistorie om et ”rigtigt mandfolk” med rimelig psykologisk dybde. Når jeg alligevel har forbehold, skyldes det forfatterens tendens til at ville ”overforklare” alting. Personerne holder f.eks. i mange tilfælde lange historiske foredrag for hinanden, ligesom han også lader personerne gøre rede for alle stemnings- og humørskift. Intet overlades til læseren selv, hvilket virker en smule vitaminfattigt i længden.

28188625
Stoltzedesign.dk
9788711427453