Midt imellem

2011
)

Midt imellem af Jean Kwok

10 okt.11

Gribende debutroman om fattigdom, elendighed, desperation, kultursammenstød, håb og Den amerikanske drøm.

Kim kommer som 11-årig fra Hong Kong til Brooklyn, New York. Hun kommer sammen med sin ikke engelsk-talende mor. Faren er død, og mor og datter er hjulpet til USA af morens søster. Meget hurtigt går det dog op for Kim, at nok har tante Paula og hendes amerikanske mand Bob sørget for flybilletter og indrejsetilladelser, men egentlig er familien mest interesseret i billig arbejdskraft til deres tekstilfabrik.

I Kina underviste Kims mor i violinspil, Kims far var skoleinspektør og Kim den bedste elev i sin klasse. I New York ser verden helt anderledes ud. Kims mor må arbejde på fabrikken fra morgen til aften. Når Kim har fri fra skole, må hun komme og hjælpe til, ellers kan moren ikke opfylde sin akkord. Der arbejder mange kinesiske børn på fabrikken, arbejdet er hårdt og underbetalt, og arbejdsmiljø og sikkerhed tages der meget let på.

’Midt imellem’ er en velskrevet debutroman. Historien er gribende, og man rives øjeblikkelig med af handlingen. Kim eller, som hun hedder i USA, Kimberly er hovedperson og fortæller af romanen, og måden, hun beskriver tanker og følelser hos en i begyndelsen kun 11-årig pige, virker meget troværdig.

Blandt andet skal Kim selv finde ud af at snakke med lærere og senere også andre myndigheder, da hendes mor aldrig bliver god til engelsk. Igennem hele romanen er ord, Kim ikke umiddelbart forstår, skrevet som Kim hører dem, og man forstår, hvor svært det har været for hende. Første gang hun har forsømt skolen, beder læreren om en fravejrsseddel. Skolelederen fortæller, hun har loppet for at et barn af Kims kali bær kan komme på en god mellemskole.

For Kim klarer sig strålende i skolen. Hun forstår meget hurtigt, at hvis hun og hendes mor nogensinde skal ud af deres fattigdom, skal hun lære noget.

Der er en lille ting, der ”skurrer” i mine øjne igennem læsningen af hele romanen. Historien er delvis selvbiografisk, og det er et hårdt liv, de har levet, men jeg ved bare som læser, at historien vil ende godt. På den måde

Bazar
Michael Alring
28958145