Men af Jesper Wung-Sung

2014
)

Men af Jesper Wung-Sung

31 mar.14

En rigtig mandebog – om mænd og for mænd. Anbefales på det varmeste til alle, som har den mindste interesse i at få indsigt i det at være mand.

Der er skrevet en del om mandens krise: Om hvor dårligt han mestrer livet i det senmoderne samfund, hvor kvinderne tonser frem og overhaler ham på næsten alle områder, og hvor de traditionelle mandeværdier ikke længere værdsættes. Jeg har oplevet, at nogle kvinder er ved at være trætte af at læse om mandens elendighed, men for os mænd er der endnu meget at lære.

Jesper Wung-Sung har gennem sit forfatterskab åbenbart sat sig for at fortælle om, hvad det vil sige at være dreng og mand. Med denne mursten Men har han fat i et par elendige typer, Jon og Peter, som på hver deres måde er ude i en eksistentiel krise. Jon er gymnasielærer, men har droppet jobbet og er vendt tilbage til Langeland med det formål at få hold på fortiden.  Han kan kun mærke sig selv, når han bevæger sig helt ude på kanten, og det gør han blandt andet i sit job ved at nedlægge den ene kvindelige gymnasieelev efter den anden.  Via en gymnasieelev, som kommer fra Langeland, har han gennem årene holdt sig underrettet om Peters liv.

Peter er arbejdsløs tømrer og har, i sin jagt på illegale og underbetalte østeuropæiske håndværkere, negligeret sin kone og sin søn, så hun i starten af fortællingen forlader ham til fordel for sin VUC-lærer, Holger. Peters nedtur udvikler sig katastrofalt igennem de ti uger, bogen strækker sig over. I deres barne- og ungdomsår var Jon og Peter uadskillelige venner. Med sig havde de også Christian, som var halt, og som omkom under én af de tre venners vilde ture. Hans død hviler stadig som et uforløst traume hos de to. Som væsentlige katalysatorer for de to mænds udvikling optræder også Christians søster, Natasja, og Peters søn, Magnus.

Hele bogen er bygget op på den måde, at Peter og Jon på skift fortæller deres historie. Og det lykkes virkelig for Jesper Wung-Sung at give et differentieret psykologisk portræt af de to vidt forskellige mænd, deres tanker og følelser. Jeg må på det varmeste anbefale denne bog til alle, som har den mindste interesse i at få indsigt i det at være mand. Ikke blot leverer Jesper Wung-Sung to stærke portrætter, men han formår også at opbygge en spænding, der holder fra først til sidst. Så læs den, Mand!

Samleren
50904555
9788763832397