Matched

2011
)

Matched af Ally Condie

28 nov.13

'Matched' er langt hen ad vejen et post-apokalyptisk dejâ-vu, men rummer trods det en etisk og bevægende fortælling om den personlige frihed og retten til at vælge sig eget liv.

Når du fylder 17 år, er du gammel nok til at blive matchet. Matchingen foregår baseret på facts, info, statestik, hobbyer, personlighed, humor - stort set alt der udgør dig som et individuelt menneske. Samfundet kan således sætte folk sammen, så de vil danne det perfekte par, idet alle deres tal vil matche. Cassia glæder sig til den store fest, og da hun bliver matched med sin bedste ven Xander, føler hun sig som den lykkeligste pige i sin stat. Men da hun senere gennemgår sin chip med sit match, dukker der pludselig en anden dreng op på skærmen, og indikerer dermed en alvorlig fejl i Samfundets system. Cassia bliver kastet ud i et dilemma, hvor valget mellem de to drenge bliver sat på spidsen, da hun finder ud af at Ky er en Afviger, og dermed ikke egnet til at blive matched.

I denne post-apokalyptiske ungdomsroman er alle problemer fra det samfund vi kender tilsyneladende løst. Samfundet og videnskaben har renset verden for sygdom, den perfekte alder for at dø er blevet fundet og hvert menneske er et sæt matematiske regler, der vedligeholdes igennem perfekte opmålte næringsstoffer og den rette mængde træning. Alle har sin funktion, alt unødvendigt er skåret væk, således består alt kultur også kun af særligt udvalgte digte, særligt udvalgte malerier og sange, og eftersom ingen lærer at skrive og tænke selvstændigt, udvikles menneskets poetiske side ikke længere. Da Cassia opdager, at Ky kan skrive, bliver han mere end blot et match for hende - han bliver et symbol på en frihed Cassia aldrig før havde overvejet eller oplevet var en mulighed.

Bøgerne er stærkt præget af ungdomsromantik og trekantscliché, men læser man uden om dette aspekt, behandler serien en række etiske emner som har været oppe at vende i nutidige medier, og som sætter særligt den personlige trang til ytringsfrihed i spotlyset. Jeg vil derfor anbefale bøgerne i forhold til en diskussion og belysning af behovet for litteratur, vigtigheden af de personlige udtryk samt retten til ytringsfriheden.

Cicero
Marie Kopp
28708378