Månebase Rødhætte og andre SF noveller af Lars Ahn Pedersen

Fremragende novellesamling fra en af dansk science fictions mest interessante forfattere.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg længe har været lidt smålun på Lars Ahn Pedersen. Hver gang jeg har læst en antologi, hvor han har bidraget, har jeg stort set hver gang kunne fremhæve hans historie som en af samlingens bedste. Derfor er det en stor fornøjelse, at Lars Ahn nu udgiver sin helt egen novellesamling fyldt med både nye fortællinger og de bedste af de tidligere udgivne.

Samlingens temaer spænder lige fra tidsrejser, besøg på fremmede planeter, menneskelignende robotter, havfruer og varulve. Her er med andre ord ikke tale om en helt almindelig science fiction forfatter. Lars Ahn begrænser sig nemlig ikke til kun at skrive science fiction, men blander glad og gerne med de øvrige fantastiske genrer og vender alle konventioner på hovedet i sine fortællinger.

I ”Månebase Rødhætte” leverer Lars Ahn 10 noveller af høj kvalitet. Jeg kunne fremhæve dem alle, men vil nøjes med at omtale ”Kongens nytårstale”, som er et strålende eksempel på, hvordan Lars Ahn leger med både form og genre, og samtidig på humoristisk vis sætter fingeren på mere betændte emner.

”Kongens nytårstale” fortælles som en tale tilføjet fodnoter. Her fraviger kongen det aftalte manuskript, idet han fortæller befolkningen, at en dansker vil opfinde tidsmaskinen næste år. De øvrige nationer er ivrige efter at få fingre i opfindelsen, men ingen ved noget om det udover, at man har fundet nogle uforklarlige spor i fortiden efter en Hans-Georg Brøns (en cadeau til H. G. Wells). Blandt forskerne er der stor uenighed om Brøns’ aktiviteter - er de til skade eller til gavn for Danmark, og hvad er hans motiv?

Efterhånden som talen skrider frem, går det op for læseren, at selvom verden umiddelbart virker, som den plejer, så har Danmark f.eks. IKKE tabt slaget på Reden i 1801 og tyskerne invaderede os ikke i 1940. Til gengæld har vi været udsat for et terrorangreb med den smitsomme virus Reptilicus-varianten, og der findes en skånsk separatistbevægelse ved navn Snaphanerne osv. Det er både morsomt, men samtidig også tankevækkende, fordi læseren pludselig ser, hvor lidt der skal til for at ændre historiens gang.

Lars Ahn er en dygtig fortæller med en fantastisk evne til at gribe en idé og så tage den hele vejen. Det er underholdende på alle planer, så giv ”Månebase Rødhætte” en chance hvis du har lyst til en velskrevet og anderledes samling noveller.

Besøg også Science Fiction Cirklens hjemmeside eller læs mere på Lars Ahn Pedersens hjemmeside, hvor han fortæller om arbejdet med novellerne.

Science Fiction Cirklen
29687579