Logicomix

2012
)

Logicomix: jagten på sandhed af Apostolos Doxiadis

24 jun.13

En intens, kompliceret og underholdende graphic novel om filosoffen og matematikeren Bertrand Russells liv. En udfordring som er værd at tage op.

Lad mig sige det med det samme: Denne graphic novel er en kamp op ad bakke, hvis man absolut intet ved om matematik, logik eller naturvidenskab! Hvilket ikke ligefrem er min stærke side, må jeg indrømme. Til gengæld er man klogere, når man har læst den, og den er til overflod udstyret med et miniature-leksikon over de vigtigste tænkere og teorier beskrevet i bogen. For dem, der virkelig har fået blod på tanden, er der også en litteraturliste så man kan læse sig dybere ned i temaerne.

Men lad os starte, som bogen gør, med lidt baggrund:
Bogen handler om den store matematiker og logiker Bertrand Russells liv. Den fortælles i en ramme af tilbageblik, der starter og slutter til en forelæsning om logik, der foregår i 1939. Russell benytter her lejligheden til at genfortælle historien om sit liv og arbejde, og undervejs berøre mange af de andre store tænkere og logikere på samme tid og hvordan de påvirkede og blev påvirket af det arbejde, han udførte.

Men selv denne ramme foregår inden i en ramme, nemlig i historien om bogens tilblivelse set fra forfatternes synsvinkel. Dette er lidt af en genistreg, fordi det åbner muligheden for at forfatterne og deres støtter kan indgå i en debat om Russells liv og arbejde, der ikke er begrænset af Russells egen synsvinkel. De diskuterer undervejs, om det, de skriver i bogen, overhovedet kan siges at være en korrekt fortolkning af Russells teorier, hvilket må siges at hæve hele debatten om sandhed op på et metatekstuelt niveau.

Tegnestilen er karikeret og let at læse, ofte dramatisk og elegant, men i det store og hele synes jeg, den er fint tilpasset til fortællingen.

Rammefortællingen bliver en smule obskur hen imod slutningen, og forvilder sig ind i en genfortælling af Orestien og en filosoferen over sammenhængen mellem 2. Verdenskrig og ’jagten på sandhed’.  Til gengæld kommer den også her ud over kanten af fortællingen og får introduceret tanken om, at Russells livsværk dannede det nødvendige grundlag for, at vi i dag har fx computere.

Den ene af forfatterne er selv matematiker, og det skinner desværre jævnligt igennem, når den belærende tone kollapser under vægten af forfatternes forventninger til læsernes grundviden. Dette betyder, at historien ind imellem drukner i pædagogisk forklarede teorier, som flyver hen over hovedet på den ikke-matematiske læser.

Heldigvis kan bogen også sagtens læses af ikke-matematik-kyndige. Det er nemlig muligt at læse den for historien om Bertrand Russells liv og levned. Og selv om man går glip af en del af de underliggende tanker og forfatternes motiv for at skrive bogen, så er man velunderholdt undervejs.

Bogen kan anbefales for alle med en interesse i videnskabens verden fra slutningen af 1800-tallet til omkring 2. Verdenskrig, læsere der gerne læser biografier og alle, der bare er interesserede i en indgang til Bertrand Russell som menneske.

Politisk Revy
Poul Einer Hansen
29199957