Livsbilleder

2014
)

Livsbilleder af Dag Hede m.fl.

14 aug.14

Dybt fascinerende billedrejse gennem Herman Bangs liv fanget i samtlige kendte portrætter af ham fra barndom til død og med en fond af viden i de fremragende billedtekster.

Forfatterne satte sig den opgave at indsamle samtlige kendte billeder af Herman Bang, simpelthen. Mange havde man, eftersøgning og appel til publikum bragte flere frem, og bogen kan gengive ikke færre end 159 fotos af Bang - plus de tre fotografier af hans lig taget i Ogden, Utah, USA. Det er en fantastisk samling, en fantastisk billedrejse.

Det er tydeligt, at Bang meget tidligt bliver klar over, hvor meget et fotografi kan betyde i forhold til image og PR; her kan han sagtens - som også på andre områder - have lært af H.C. Andersen, der jo også var uhyre bevidst om, hvordan han fremstod på de mange fotos, han virkningsfuldt anvendte i sin karriere. Bang bliver fra sin ungdom ikke blot fotograferet, han lader sig fotografere. Han iscenesætter sig. Han poserer - livet igennem.

Dag Heede og Gert Posselt skriver i deres kapitel "Livet som kunstværk" følgende: "Tilsammen har portrætterne værdi dels som en enestående kilde til Bangs udseende, dels som et lige så enestående ikkesprogligt udtryk for, hvordan han ønskede sig opfattet af samtid og eftertid. Herman Bang kunne posere som ingen anden og var til det yderste bevidst om mulighederne i sit udseende, påklædning, positur, kropssprog og mimik. Det opstillede eller kunstlede var en slags anden natur for ham, ægthed og skabagtighed gik op i en højere enhed, en original bangsk syntese. Han kunne ikke andet end lægge krop og ansigt i de rette folder."

Det er frapperende, at stort set det eneste ikkekunstlede og iscenesatte portræt er det familieportræt af Bang med forældre og søskende, der indleder rækken. Allerede på det efterfølgende billede nummer to fra tiden på Sorø Akademi ses han som en ung velklædt, velfriseret laps - det er helt utroligt at se bevidstheden allerede her! Værket er kronologisk anlagt, den lille purk på familieportrættet som det første, den afdøde digter i kisten som det sidste. Dispositionen betyder, at man kan følge Bang gennem stort set alle livets faser, og de mange fremragende billedkommentarer forankrer portrættet i hans liv eller kunstneriske kontekst. På den måde bliver værket ikke blot en biografi men en gennemgang i kort form af hans kunst, hans prosa, hans dramatik - og hans virke som sceneinstruktør, en jo meget væsentlig men noget underbelyst del af hans virke.

Det er meget fascinerende at få denne sammenhæng. Bang var jo et umådeligt flittigt menneske, han overkom det utrolige, og det er på denne baggrund fascinerende at lægge mærke til, som forfatterne påpeger, hvordan hans portrætter med deres livstrætte og opgivende attituder ganske enkelt i langt størstedelen af hans liv er i direkte modstrid med hans energiske livsførelse. Men Bang blev tidligt gammel, og den meget ældede mand på de sidste portrætter siger så nok sandheden om en udbrændt Bang.

At han måtte brænde ud, formidler forfatterne også ganske fremragende. Bang måtte skrive for at kunne ernære sig, han levede stort set altid over evne, havde gæld, måtte tigge og trygle sine forlæggere og andre om penge hele vejen igennem, og det måtte jo slide. Og så var der homoseksualiteten, der også livet igennem forfulgte ham. Hans seksuelle disposition var livet igennem en tikkende bombe i datidens samfund, hvor han blev trukket i retten, måtte flygte og gå i skjul. Hans seksualitet var en velkendt hemmelighed, og udgiverne har givet ret i, at Bang selv faktisk også i mange portrætter på sæt og vis gestalter sin seksualitet, sådan at hans portrætter i den store sammenhæng kan ses som en slags tidlig eller grundlæggende ikonografisk gestaltning af "den homoseksuelle" som fotografisk type. Det er et meget interessant aspekt.

Bogen er en billedmæssig formidabel oplevelse, man kan billedlæse, fordybe sig i portrætter, fordybe sig i detaljer, i arrangement og scenografi - man kan blive ved. Men bogen er også pakket med viden og oplysninger om Bang, hans værker og virke, så den tjener faktisk også som en vægtig ræsonnerende biografi med masser af kommentarer til hans værker, fortolkninger, vurderinger - og som en samling litterære portrætter af hans kreds og af hans samtid. Det hele levende, inviterende og engagerende fortalt. Bogen afrundes særdeles rimeligt med at også det fotografiske bliver sat i perspektiv i Tove Thages fotografihistoriske efterskrift. Bogen har naturligvis hele apparatet af billedhistoriske noter, registre til værker og personer. Alt på professionelt niveau.

Værket er ganske enkelt en fremragende udgivelse om Herman Bang, som i den grad kan bringe interesserede måske nye Bang-læsere ind i hans univers, ligesom det har bud til alle dem, der - som undertegnede - beundrer Bang som en af vores allerstørste. En mesterlig bog om en mester. Det bør tilføjes, at flere af værkets forfattere står bag endnu et Herman Bang værk, lidt af samme karakter, nemlig det også ganske fremragende værk: Stoppet i farten. Herman Bang i karikaturens troldspejl (2007). Heri har man samlet en lang stribe af de nærgående, morsomme og ofte ondskabsfulde karikaturer, som Bang hele livet blev fulgt - eller forfulgt - af, og selvfølgelig var han med sine attituder et oplagt offer for satiren, denne troldspejlets kunstart.

Bag begge udgivelser og en lang række andre fremragende initiativer til fremme og forståelse af Herman Bang står initiativgruppen De Bangske Morgenmænd, en fortjenstfuld samling Bang-entusiaster, der tæller blandt andet en forfatter som Klaus Rifbjerg, en litterat som Niels Barfoed og et teatermenneske som Preben Harris, uden dem havde vi måske måttet savne væsentlige Bang-værker som de her behandlede. Forhåbentlig har de energi til mere!

Fotografiske portrætter af Herman Bang
Syddansk Universitetsforlag
51187601