Lady Chatterleys elsker

1975
)

Lady Chatterleys elsker af D.H. Lawrence

27 dec.12

Lady Chatterleys elsker står i dag som en klassiker. Det er en meget sanselig fortælling om en kvindes liv, frigørelse og ikke mindst lyst.

Constance og Clifford bliver gift, da han har en måneds orlov fra krigen i 1917. Et halvt år senere bliver han alvorligt såret og må under intensiv behandling. Han overlever med nød og næppe, men er lammet fra livet og ned.

De overtager familiesædet Wragby, og Clifford er nu baronet. Connie lever som den pligtopfyldende hustru og vier sit liv til Clifford, som får stor succes som intellektuel.  Langsomt begynder Connie at blive bevidst om manglen på sex og fysisk tiltrækning, så da hun møder skytten Mellors, er det næsten uundgåeligt, at de føler en stærk tiltrækning.

Lady Chatterleys elsker blev først trykt privat i 1928, grundet lov om pornografi udkom den i forkortet udgave i 1932, og først i 1950 blev den udgivet i uforkortet udgave. Det er en fantastisk historie, hvor naturbeskrivelserne går hånd i hånd med sexbeskrivelserne. Om den er fræk? Jo vist, men pornografi vil man næppe betegne det som i dag. Der forekommer da ord som penis og kugler, men også kærlighed, sanselighed og følelser spiller en meget stor rolle.

Da bogen udkom skabte den stor furore ikke kun på grund af sexbeskrivelserne, men hele idéen om, at kvinder har en seksualdrift, var meget fremmed på daværende tidspunkt. Her kom en historie om en kvinde fra de højere samfundslag, som er villig til at sætte sin status, rang og position over styr for kærlighed og ikke mindst sex. Det var rystende! Bogen blev frifundet i en retssag om bogens moralske nedbrydende karakter, og har været med til at bane vejen for et friere litterært miljø.

Første gang jeg læste Lady Chatterleys elsker var i mine tidlige teenageår, og det har været et glædeligt gensyn. Jeg er simpelthen vild med bogen, og ikke mindst nu midt i denne strømning af erotisk litteratur, hvor sexbeskrivelserne ofte kommer før fortællingen. Selvom de erotiske skildringer er detaljerede, er der stadig en form for uskyld og sanselighed, der løfter bogen op. Er man hoppet på den erotiske bølge, må man endelig ikke snyde sig selv for denne skønne kærlighedshistorie.

Schønbergs lommeelefanter
Schønberg
01683411