Kongelig snigmorder

2017
)

Kongelig snigmorder af Robin Hobb

26 sep.17

Andet bind i Hobbs store serie er klassisk fantasy og det bedste indenfor genren siden Harry Potter.

Bastarder, snigmordere og hofdamer bebor bogens rige sammen med konger, kronprinser- og prinsesser, hertuger, kokke og staldkarle, og hver eneste karakter fremtræder autentisk. Læseren er aldrig i tvivl om, hvem der er god og ond, men det er personerne i bogen til gengæld langt hen ad vejen Nogle mennesker lader sig lettere forblænde end andre, og nogle har lettere ved at gennemskue deres medmennesker end andre. Og dette spiller en stor rolle i ’Kongelig snigmorder’.

Jeg havde voldsomt store forventninger til denne bog, og de blev alle mere end indfriet. Eminent, fantastisk og handlingsmættet er bare nogle af de rosende ord, jeg vil knytte til denne historie, hvor kampen mellem det gode og det onde er i centrum.

Sproget er utrolig flot, og selvom det er en meget lang bog på 710 tætskrevne sider bliver den aldrig kedelig eller langtrukken. Der er handling og fart hele vejen igennem, og det storladne sprog passer fantastisk godt til historien, tiden og universet. Robin Hobb er simpelthen et helt igennem fantastisk bekendtskab, og jeg glæder mig til at læse meget mere fra hendes hånd. Det er min bedste læseoplevelse indenfor genren, siden jeg læste Harry Potter første gang.

Vi følger bastarden FitzChivalrys liv på kongeborgen Bukkenborg. Konstant er der fare på færde, og ingen er helt klar over, hvem der er ven og hvem der er fjende. Konstant bliver FitzChivalry udsat for fare fra flere sider, og samtidig angriber pirater rigets kyster. Kronprins Verity har sendt vagter ud til alle egne af De seks Hertugdømmer, så hvorfor når advarslerne ikke frem? Hvem er det, der ikke ønsker at kronprins Verity får held af sine planer om at slå piraterne tilbage, og hvorfor skulle nogen på Bukkenborg ønske, at halvdelen af De seks Hertugdømmer overfaldes og smedes? Pludselig står kronprinsesse Kettricken tilbage på Bukkenborg, fremmed, alene og utryg, men overbevist om, at ikke alle synes, hun er den rette til at overtage styret i De seks Hertugdømmer. Hun får snart brug for at vide, hvem hun kan stole på.

Da bøgerne er både barske, lange og langt fra lettilgængelige, vil jeg anbefale serien om FitzChivalry til unge og voksne læsere af klassisk fantasy.

Høst & søn
Marianne Linneberg Rasmussen