Kolonien

2012
)

Kolonien af Pierre Robert

06 dec.12

En fiktiv thriller eller en skræmmende rejse til fremmede verdener? Bedøm selv og bliv fanget ind i ’Kolonien’s grusomme verden.

Om aftenen d. 10. september 1984 forsvinder den danske maskiningeniør Martin Damgaard på vej hjem fra arbejde. Politiet finder hans bil, hvor nøglerne stadig sidder i. Der er ingen tegn på en forbrydelse, og i 1991 bliver Martin erklæret død. Men hvad skete der egentlig med ham?

’Kolonien’ er Martins fortælling, som den er blevet overleveret af Pierre Robert, der i 2006 dukkede op hos Martins bror og udgav sig for at være Martins søn. Manuskriptet fortæller den fantastiske historie om, hvordan Martin bliver bortført til en fremmed planet, hvor en gruppe mennesker holdes indespærret i et sted kaldet Kolonien. Her må de under primitive forhold forsørge sig selv, og med jævne mellemrum hentes de til en forskningsstation, hvor de udsættes for grusomme eksperimenter.

Martin finder sammen med en lille gruppe ligesindede, der ligesom han er villige til at gøre alt for at komme væk fra Kolonien – eller dø i forsøget. Men hvorfor er de overhovedet i første omgang blevet bragt dertil? Og hvordan slipper man væk, når ens vogtere er telepatiske, og når verden udenfor Kolonien er både ukendt og farlig?

Historien fortælles kronologisk af Martin startende med bortførelsen, rejsen, ankomsten osv. med et forord og en efterskrift af hans bror. Her fortælles sagligt oplevelserne på rejsen, om livet i kolonien og de mange problemer, der er med sygdomme, mangel på tøj og sprogbarrierer, men også om det varme venskab der opstår blandt Martin og de øvrige i hans gruppe. Mod slutningen ændrer fortællingen lidt karakter, idet Martin får kendskab til, hvem der har kidnappet dem og hvorfor, så her bliver beretningen mere overordnet men stadig med den menneskelige synsvinkel.

Jeg blev som sagt straks fascineret af fortællingen, og jo længere ind i historien jeg kom, jo mere blev jeg spundet ind i romanens virkelighed. Slutningen er helt uforudsigelig men samtidig troværdig, og efter endt læsning kan man næsten ikke lade være med at spørge som fysikeren Enrico Fermi: Hvis der er intelligent liv i universet udover os, hvor er de så?

Valeta
29663440
Kaare Bækgaard