Karen Blixen - baronesse, storvildtjæger, storyteller

2015
)

Karen Blixen. Baronesse, storvildtjæger, storyteller af Sune de Souza Schmidt-Madsen

11 jan.16

Formidabel og alsidig coffee table-bog om ikonet Karen Blixen, fyldt med smukke billeder fra hendes liv og steder og suppleret med stemningsfuld tekst med masser af substans.

Basisteksten i denne formidable coffee-table bog er (paradoksalt nok som forfatteren også selv påpeger i et forord) fra 'En lille bog om Blixen', derudover finder man et essay af den svenske haveskribent Sven-Ingvar Andersson om parkens stemninger. Men det er billederne, der gør det allerstørste indtryk. Naturstemninger fra parken, historiske fotos af hende og Denys Finch Hatton, Cecil Beatons smukke portrætter, taget to uger før hendes død. Der er solidt læsestof men også uendelig høj "bladre-værdi" i denne bog. Og det er ment absolut positivt. Men den er så stor og tung, at man skal sidde ved at bord for at kunne manøvrere den, jeg kunne i hvert fald ikke klare den tilbagelænet eller som sengelæsning.

Hvis vi starter med tekstens substans, så rummer bogen bl.a. læsninger af nogle af Karen Blixens værker, materiale der stammer fra forfatterens speciale i litteraturvidenskab, så skal man eje én enkelt bog, der handler om landets store fortællerske, der vistnok var lige ved at få Nobels fredspris, så kunne det såmænd godt være denne. Den er utrolig alsidig. På en af de sidste sider gennemgår forfatteren de anvendte kilder meget pædagogisk og anbefaler specifikke titler. Her er også både en bibliografi og en tidslinje over Blixens liv med "højdepunkter".
Det er vist en fordom, men jeg har en fornemmelse af, at læsestoffet i flotte billedværker ofte indskrænker sig til de nødvendigste billedtekster. Det er ikke tilfældet her. Sune de Souza Schmidt-Madsen skriver næsten indfølt og stemningsfuldt, hvis man kan tillade sig at bruge de betegnelser. Som han skriver i forordet, at han håber, at Blixen-fans måske kan finde nye ting her, så blev jeg for alvor bekræftet i, at Finch Hatton faktisk var en selvoptaget men dog charmerende drengerøv. Karen Blixen sad tilbage og ventede på den farm, han brugte som base, når han skulle have lidt fri, men hun kunne godt glemme alt om at være andet end en dejlig veninde. Forpligtelser var ikke lige ham.

Dagbladsanmeldere har bemærket, at baronessens litterære kunst nemt bliver overdøvet af storvildtjægeren. Det kan der være noget om. Hendes eget liv var mere fascinerende end nogen roman, og i sine modne år iscenesatte hun jo også med fornøjelse andres liv omkring sig.
Men naturligvis bør man sætte hendes litterære produktion øverst. Hvis man som ung eller bare uerfaren læser tænker over, hvad en "gotisk" roman eller novelle egentlig er, så læs Blixen – og brug denne smukke bog til at få kendskab til hendes liv.

Oprindeligt skrevet af Beth Høst, Litteratursiden.

52035112
9788711443194