Kærlighedens Antarktis

2019
)

Kærlighedens Antarktis af Sara Stridsberg

07 jun.19

Hudløs fortælling om sårbare liv, døden og kærligheden, set fra en myrdet kvindes perspektiv, skriver sig ind på hylden med bøger, man aldrig glemmer.

Mens regnen falder tungt over den stille skovsø i et øde skovområde nær Stockholm, bliver en ung prostitueret kvinde brutalt myrdet. I hudætsende kapitler fortæller kvinden en barsk livshistorie, set fra den myrdedes perspektiv, fra dødsmomentet til skarpe iagttagelser af de efterladte.

I en næsten dokumentarisk stil fortæller hun nøgternt om mødet med morderen til selve udførelsen af mordgerningen. Igen og igen vender hun i en fragmenteret erindring tilbage til dødsøjeblikket, hvor hun i dødens stillestående moment glider ind og ud af erindringsglimt fra barndom til voksenliv og rollen som datter, søster, veninde, kæreste og mor.

Det er med læseren som øjenvidne, at tidligere Nordisk Råds Litteraturprisvinder Sara Stridsberg fortæller denne uforglemmelige historie om udsathed og kærlighedens pris i et liv på kanten. At lade den døde kvinde hænge fast i dødsøjeblikket og selve mordgerningen, som udspiller sig igen og igen, er som en eftertanke, der ikke vil bundfælde sig, men kræver omsorg og agtpågivenhed fra læserens side. Det er så uafrysteligt skrevet, brutalt og poetisk på én og samme tid, at ’Kærlighedens Antarktis’ kommer ind på hylden med bøger, man aldrig glemmer.

Den myrdede kvinde, Inni, vokser op i en misbrugsfamilie, og som voksen vedbliver hun at leve et udsat liv som narkoman og prostitueret. Alligevel skinner hun stærkt igennem med sit mod til at leve trods en altopslugende sorg, der i en alt for tidlig alder invaderer hendes liv. Da lillebroren Eskil drukner i åen, vender det op og ned på den socialt udsatte familie og de omsorgssvigtende forældre sygner hen i sorg og afmagt overfor døden. Rasksha, Innis mor, trækker sig selv og sin moderrolle tilbage og Ivan, hendes far, er nu ædru sjældnere end før, og Inni må stå på egne ben i en tidlig alder. På denne måde går afmagt og viljestyrke hånd i hånd i denne aldeles fremragende roman om liv, død og kærlighed.

’Kærlighedens Antarktis’ er stor romankunst, der svøber sig om de store temaer kærlighed, liv og død, og det er derfor heller ikke tilfældigt, at bogens fortælling er centreret om skabelse og undergang, og hvilke oplevelser og tanker den kvindelige hovedperson har om dette i relation til sit eget og sine nærmestes liv.

Grif
Ellen Boen
46259289